مقاله و مصاحبه

کاربرد قوانین گشتالت در طراحی اینفوگرافیک(قسمت اول)

01

هنگام دیدن یک اینفوگرافیک یا یک طرح شما فکر می‌کنید که خودتان تصمیم می‌گیرید توجه خود را به کدام قسمت جلب کنید، اما این فقط نیمی‌از حقیقت است. اصولی وجود دارد که تعیین می‌کند چگونه مغز ما انسان‌ها به طور طبیعی عناصر بصری را درک می‌کند و ما چگونه با المان‌های تصویری تحت تاثیر قرار می‌گیریم. این اصول از یک مکتب روانشناسی به اسم گشتالت ریشه می‌گیرند.

اگر اصول گشتالت را درک کنید، می‌دانید چگونه یک اینفوگرافیک بهتر طراحی کنید. با استفاده از اصول گشتالت می‌توانید توجه مخاطبان طرح خود را به محل درست و اطلاعات مهم هدایت کنید.

02

این جمله شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟

در طراحی اینفوگرافیک‌ها همواره در حال تصویرسازی و منظم کردن اطلاعات پیچیده هستیم و معطوف کردن توجه مخاطب به نکات مهم و کلیدی اصل بسیار مهمی‌ است. بنابراین استفاده از اصول گشتالت در طراحی یک اینفوگرافیک می‌تواند ما را تا حد زیادی در رسیدن به هدفمان نزدیک کند.

بعد از خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که در بسیاری از اینفوگرافیک‌ها برای بصری‌سازی اطلاعات و داده‌ها از اصول گشتالت (آگاهانه یا ناخودآگاه) استفاده شده است. اما با استفاده اصولی و آگاهانه از این اصول شما قادر خواهید بود به خوبی از آنها بهره‌مند شوید.

مکتب روانشناسی گشتالت

نظریه گشتالت (واژه آلمانی به معنای فرم و شکل)، توسط روانشناسان آلمانی در دهه ۱۹۲۰ پایه‌گذاری شد و از آن‎جا که زمان ظهور این نظریه مصادف با دوران اوج هنر مدرن بود، از همان ابتدا به حوزه طراحی وارد شده و تاکنون جایگاه مهمی ‌در هنر داشته است. این نظریه دریافت چگونه انسان به طور طبیعی عناصر بصری را سازماندهی و درک می‌کند. ذهن ما به طور غیرارادی داده‌های بصری را ساده می‌‌نماید.

03

با وجود اینکه هر قسمت خاص دارای معنای ویژه خود می‌باشد ساختار کل می‌تواند به آن معنای کامل ببخشد. ذهن انسان و در نتیجه مخاطب شما قبل از شناسایی عناصر خاص و توجه به جزییات، تصویر کلی طرح را می‌بیند. اصول گشتالت چگونگی درک ذهن انسان از عناصر مرتب شده‌ی متفاوت را تعریف و توضیح می‌دهد. این اصول نشان می‌دهند مغز انسان چگونه به چیدمان‌های مختلف اطلاعات و المان‌ها توجه و آن‌ها را درک می‌کند.

چرا در طراحی اینفوگرافیک‌ها باید به اصول گشتالت توجه کرد؟

انتخاب مؤثرترین عناصر برای طراحی: شناخت اصول گشتالت و بنابراین درک انسان از تفکر، به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید که کدام عنصر طراحی را در چه شرایطی استفاده کنید.

جلب کردن توجه مخاطب به نکات کلیدی: هر اطلاعات و داده ای یک پیام یا نکته اصلی و کلیدی دارد. با استفاده از اصول گشتالت و یافتن شیوه درست طراحی اطلاعات، می‌تواند به راحتی و به درستی توجه مخاطب را به این نکات کلیدی معطوف کرد.

تأثیرگذاری بر رفتار مخاطب: شما می‌توانید بر درک بصری تأثیر بگذارید. با انجام این کار، می‌توانید مخاطب را به سمت نقاط خاص در اینفوگرافیک خود هدایت کنید.

پاسخگویی به نیازهای کاربران: این اصول به شما کمک می‌کند تا اینفوگرافیک‌هایی طراحی کنید که پاسخگوی نیاز مخاطبان باشد. شما می‌توانید یک اینفوگرافیک ایجاد کنید که زیبا و بصری و قابل استفاده برای مخاطب شما باشد. اگر بتوانید انتظارات طبیعی مخاطب از دیدن اینفوگرافیکتان را برآورده کنید، مخاطب تا انتهای مطالب با شما خواهد بود و طرح را رها نخواهد کرد.

04

شش اصل مهم از نظریه گشتالت

با ما همراه باشید تا در قسمت دوم، مهم ترین اصل‌های نظریه گشتالت و کاربرد‌های هرکدام در بصری سازی اطلاعات و طراحی اینفوگرافیک‌ها را بررسی نماییم.

سفارش طراحی اینفوگرافیک

دیدگاه شما چیست؟