علمی و فرهنگی

همه چیز درباره راه آهن پرسرعت

اصولاً به خطوطی که سرعت مجاز سیر ناوگان بر روی آن افزون بر ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت باشد، خطوط پُرسرعت اطلاق می شود گرچه در حال حاضر این سرعت هر روزه در حال افزایش است. عمر خطوط پُرسرعت اکنون از مرز ۴۲ سال می‌گذرد. هر چند از افتتاح اولین خط در سال ۱۹۶۴ به نام شین کانسن (Shinkansen) تا فراگیر شدن آن در سال ۱۹۸۱ با عنوان TGV در فرانسه مدت نسبتاً طولانی طی شده ولی در حال حاضر توسعه این خطوط با سرعت جالب توجهی ادامه دارد. تنها در اروپا تا سال ۲۰۰۵ در مجموع ۸۹۹۶ کیلومتر از این خطوط مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.با این که ژاپن به عنوان پیشرو این صنعت با رکورد ۱۴۰۰ میلیارد (نفر- کیلومتر)‌ جابجایی مسافر تا سال ۱۹۹۶ رکورددار عملکرد قطارهای پُرسرعت بوده ولی وجود ۶۰۰ دستگاه قطار با سرعت بیشتر از ۲۵۰ کیلومتر در ساعت و افزون بر ۴۷۰ دستگاه قطار تیلتینگ با سرعتی مابین ۱۶۰ تا ۲۵۰ کیلومتر در ساعت در اروپا نشان از عزم جدی قاره سبز در توسعه خطوط پُرسرعت خود دارد.راه آهن پرسرعت اصفهان-تهران به عنوان نخستین راه آهن پُرسرعت کشور توسط شرکت آرتین پویان در حال اجرا و بهره برداری است. هم اکنون شش ماه از زمان اجرای این پروژه که زمان اجرای آن چهار سال براورد شده می گذرد و امید این می رود با اجرای کامل و به موقع این پروژه، شاهد تحول شگرف در عرصه حمل و نقل کشور و اقتصاد منطقه باشیم.
طراح : محمد احتشامی
منبع : آرتین پویان

برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی تصویر کلیک کنید.
همه چیز درباره راه آهن پرسرعت
سفارش طراحی اینفوگرافیک

دیدگاه شما چیست؟