مقاله و مصاحبه

هشت فاکتور یک اینفوگرافیک خوب – بخش اول

هشت فاکتور یک اینفوگرافیک خوب - بخش اول

بسیاری از طراحان ، علاقه مندان و سفارش دهندگان اینفوگرافیک ، می خواهند بدانند که کدام یک از اینفوگرافیک ها از لحاظ ساختار طراحی و فنی، خوب و کدام یک بد هستند؟ نمنونه های بسیار زیادی در سرتاسر اینترنت وجود دارد که هر روزه بر تعداد آنها افزوده می شود. آیا همه اینفوگرافیک ها خوب و کاربردی هستند؟ چه نکاتی را باید در طراحی اینفوگرافیک رعایت کرد تا یک اینفوگرافیک خوب داشته باشیم؟ جواب همه این پرسش ها و سوالات مهم دیگر را در این مقاله خواهید یافت .

هشت فاکتور یک اینفوگرافیک خوب – بخش اول :

۱. تصویرسازی داده ها

در حالیکه ممکن است خیلی واضح به نظر برسد ، اما در بسیاری از اینفوگرافیک هایی که در سایت های مختلف ارائه می گردند ، تصویر سازی داده ها به خوبی رعایت نمی شود. یک قاعده کلی برای طراحی هر اینفوگرافیک وجود دارد :
درصورتی که تمام نوشته ها حذف گردد و باز هم مفهوم طرح حس شود ؛ آن طرح یک اینفوگرافیگ است.به همین ترتیب اگر شما تمام طرح را حذف کنید و طرح فاقد مفهوم شود ، این طرح یک اینفوگرافیک است. به عبارت دیگر ، طراحان نباید در بیان موضوعات به متن و نوشته متکی باشند ، بلکه تصاویر ، خود باید گویای موضوع باشند.بیشتر نمونه های ساده اینفوگرافیک ها بر پایه تایپوگرافی ( حروفچینی منظور است نه هنر طراحی با حروف) طراحی می شوند. برای مثال به این نمونه دقت کنید:

هشت فاکتور یک اینفوگرافیک خوب - بخش اول

در این نمونه اگر تمامی نوشته ها را حذف کنیم ، فقط یک مستطیل خالی سفید رنگ باقی می ماند،در صورتی که به جای استفاده از این مقدار نوشته، طراح می توانست از یک نمودار دایره ای استفاده کند . نمایش این اطلاعات با استفاده از نمودار دایره ، فهم اطلاعات را برای بیشتر مخاطبان راحت تر و امکان مقایسه آمار و ارقام را بهتر فراهم می کند .
به این ترتیب استفاده ازتصویر سازی اطلاعات ، نمایش داده ها را راحت تر و زیبا تر می کند .

۲. تنوع رنگی متناسب

بهترین طراحان اینفوگرافیک همواره با این موضوع مواجه هستند که چگونه و با چه طرز فکری ، یک گرافیک اطلاع رسان طراحی کنند که همه جانبه و پوشش دهنده تمام اطلاعات باشد. طراحی اینفوگرافیک ها یک چالش بسیار بزرگ برای هر طراحی می باشد ، چراکه بسیاری از طراحان به جای آنکه از تصاویر و نشانه های گرافیکی در توصیف موضوع بپردازند ، تمام کار خود را صرف نمایش متن می کنند؛به همین خاطر آنها از تنوع رنگی زیادی برای تفکیک داده ها(متن های موجود در اینفوگرافیک) استفاده می کنند. اینفوگرافیک هایی که تنوع رنگ بسیار بالا ، رنگ های نامناسب و بسیار تیره دارند ، هیچگاه مورد علاقه مخاطبان نخواهد بود و آن ها را در صفحات وب به اشتراک نخواهند گذاشت.

۳. موضوع مشخص

یک اینفوگرافیک خوب باید بتواند یک موضوع را شرح دهد.اگر نتواند این وظیف را انجام دهد ، هیچگاه جایگاه مناسبی در صفحات اصلی مجلات و مطبوعات نخواهد داشت.اینفوگرافیک ها باید شامل مطالب مرتبط، موضوعات و اطلاعات جذاب باشند و در نهایت ، مخاطب مطلب را به خوبی بفهمد . به این دلیل اینفوگرافیک های امروزی طولانی تر شده اند ؛ در گذشته گرافیک های اطلاع رسان فقط از یک نمودار یا جدول استفاده می کردند و به یک موضوع خاص ، به خوبی تاکید می کردند.
امروزه اینفوگرافیک ها شامل جداول و نمودار های متعدد هستند که بتوانند مفهوم و ایده موضوع را نشان بدهند .از همه مهمتر این است که اینفوگرافیک ها بتوانند روند کلی موضوع را به دور از هرگونه زیاده گویی حفظ کنند. اینفوگرافیک هایی که اطلاعات تکراری ، بدون اساس و نامربوط را فقط به شیوه های مختلف نمایش می دهند ، برای مخاطبان قابل قبول نخواهد بود .

هشت فاکتور یک اینفوگرافیک خوب - بخش اول

این اینفوگرافیک یک مثال خوب از عدم بیان کامل موضوع است. این اینفوگرافیک مانند یک گرافیک اطلاع رسان قدیمی می ماند که فقط برای نمایش یک عنصر کاربر دارد و در مقام مقایسه ، این طرح، یک اینفوگرافیک امروزی نیست.حقیقت این است که این طرح هرگز اطلاعات کاملی در اختیار مخاطب قرار نمی دهد.این اینفوگرافیک ، بهترین و بدترین خوابگاه های موجود در یک کشور را معرفی می کند ؛ در حالیکه : موقعیت تصویری خوابگاه ها مشخص نیست، علت بهترین یا بدترین بودن آنها چیست؟هزینه هر کدام چقدر است ؟ و از این دست پرسش هایی که جواب آنها را در این اینفوگرافیک نمی یابیم.نکته مهم دیگر در این گرافیک اطلاع رسان ، عدم ذکر منبع است ؛ ذکر منبع ، اینفوگرافیک را قابل اعتماد می کند.

۴. ابعاد متناسب

قرار دادن مقدار زیادی از اطلاعات در یک فضای کوچک ، استفاده از اینفوگرافیک را در پیمایش صفحه نمایش دشوار می کند. برخی از طراحان تمایل به طراحی اینفوگرافیک های بسیار طولانی و بلند دارند ، در حالیکه خواندن این نوع اینفوگرافیک ها بسیار سخت می شود. اینفوگرافیک ها برای به اشتراک گذاری در سایت های مختلف طراحی می گردند ، استفاده از اندازه های نامعقول و طولانی این اشتراک گذاری را میسر نمی سازد ؛ چرا که سایت ها و وبلاگ ها نمی توانند این طرح ها را قرار دهند.
در اینجا یک راه ساده برای متناسب سازی اندازه طرح ها ارائه می گردد:
اگر اینفوگرافیک ها به صورت عمودی طراحی شوند ، عرض آنها بیشتر از ۱۰۰۰ پیکسل (۱۰۰۰ px) نباشد و در حد امکان طول آن زیر ۱۰۰۰۰ پیکسل(۱۰۰۰۰ px) باشد.
و اگر اینفوگرافیک ها به صورت افقی طراحی شوند ، نباید بلند از ۷۰۰ پیکسل(۱۰۰۰ px) باشند.
با استفاده از راه فوق می توانید مطمئن باشید که مخاطبان ، تنها با اسکرول کردن یک سمت صفحه ، قادر به مشاهده طرح در صفحه نمایش خود هستند. یک نمونه از اینفوگرافیک با سایز نامتناسب که از دو سمت صفحه باید اسکرول شود.

قسمت دوم

سفارش طراحی اینفوگرافیک

۴ دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟