اخبار

اینفوگرافیک در سالی که گذشت

در سال گذشته رویداد های مختلفی رقم خورد اما مهمترین رویدادی که سال گذشته در حوزه اینفوگرافیک فارسی رخ داد برگزاری نخستین جشنواره اینفوگرافیک فارسی – داده‎های رنگی – برای اولین بار در خاورمیانه بود. این جشنواره فرصتی بود برای فرهنگ سازی هنر اینفوگرافیک و معرفی هنرمندان توانمند این حوزه به مخاطبان داخلی و خارجی.

در همین راستا اینفوگرافیک را از زبان برگزیدگان نخستین جشنواره اینفوگرافیک فارسی، پیشکش شما خوبان می کنیم.

امید است با همیاری و ارائه نظرات سازنده علاقه مندان و فعالان حوزه اینفوگرافیک، شاهد پیشرفت روز افزون این هنر در کشورمان باشیم.

 

اینفوگرافیک در سالی که گذشت

همیشه تصور می‌کردم آموزش زبانی به غیر از زبان مادری از دشواری خاصی برخورداره. از سختی یادگیری گرفته تا زمان‌بر بودن آن. از طرفی اگر تمرین و یادآوری هم نباشه به مرور زمان به دست فراموشی سپرده می‌شه. اما انگاری این نظر من هم دستخوش پیشرفت دنیای علم و فناوری قرار گرفته چرا که حالا تصور می‌کنم گرافیک‌های اطلاع رسان به زبان مشترکی بین همه هنرمندان و مردم عادی تبدیل شده که
نه تنها به سادگی قابل فهم است بلکه حجم قابل توجهی از داده‌ها را در کوتاهترین زمان ممکن به مخاطب منتقل می‌کنه.
تصور نمی‌کردم که این زبان هنری حداقل در جامعه ما به جایگاه خوبی رسیده باشه اما با حضورم به عنوان نماینده سایت ریشتر در نخستین جشنواره اینفوگرافیک و مشاهده سطح طرح‌های ارائه شده متوجه شدم باید در نظرم تجدید نظر کنم! با این روند، بعید نیست که کتاب های درسی آینده، همه بر مبنای گرافیک های اطلاع رسان تدوین شوند!
در آخر هم باید بگم؛ تولد همیشه تازگی و سرزندگی به همراه داره و دوساله شدن سایت اینفوگرافیک می‌تونه نویددهنده یک جهش بزرگ در سایت اینفوگرافیک باشه.

اینفوگرافیک در سالی که گذشت

مصادف شدن حضور بهار روح بخش با سالگرد تاسیس سایت اینفوگرافیک را به جامعه هنری تبریک می گویم.
به امید گسترش این هنر….. چرا که زبان تصویر، قوی ترین زبان است.
ماندگاری اطلاعات در ذهن با تصویر سازی.

اینفوگرافیک در سالی که گذشت

از دهه ۳۰ در ایران که تلاشهایی برای بهره گیری از گرافیک اطلاع رسان و خبری در مطبوعات آغاز شد، همیشه این خلاء احساس می شد که گرافیک اطلاع رسان در ایران، فاقد متولی یا نهاد حمایت گر است. وقتی دوسال پیش، تلاشهای گروه اینفوگرافیک با ایجاد یک سایت آغاز شد، شاید کسی فکر نمی کرد این سایت بتواند برخی خلاء های این حوزه را پرکند؛ به برگزاری جشنواره فارسی اینفوگرافیک اقدام کند و با راه اندازی بخش انگلیسی، طراحان داخلی را به خارجی پیوند دهد و یا به پوشش و انتشار فعالیتهای صورت گرفته در حوزه گرافیک اطلاع رسان ایران اقدام کند و… . همگی این تلاشها، به واقع ارزشمند است و قابل ستایش.
امید است که ادامه تلاش این سایت یا در واقع گروه پرتلاش اینفوگرافیک، با حرکتهایی همچون افزایش حلقه همکاریهای داخلی خود، پوشش اخبار برگزاری جشنواره های بین المللی حوزه گرافیک اطلاع رسان و خبری، بهره گیری از افراد توانمند داخلی در برگزاری جشنواره های مرتبط، برگزاری نمایشگاههای مختلف گرافیک اطلاع رسان، کمک به انتشار مقالات و کتابها، تلاش برای حضور گرافیک اطلاع رسان در جشنواره مطبوعات به عنوان یکی از رشته های مستقل در این جشنواره، دعوت از کارشناسان خارجی برای حضور در ایران و آموزش و ترویج گرافیک اطلاع رسان علمی و آکادمیک و… بتواند موجبات گسترش گرافیک اطلاع رسان و خبری را در ایران عزیز فراهم کند.در اینجا جا دارد تا از تلاشهای دکتر یونس شکرخواه که نخستین گامهای علمی را در مسیر معرفی و ترویج گرافیک اطلاع رسان در ایران برداشته اند، نهایت تشکر را داشته باشم.
با تبریک مجدد دوسالگی سایت اینفوگرافیک، امید آن دارم که این سایت و گروه پشتیبان آن (که تاکنون نیز دلسوزانه و به شکلی منعطف و پذیرای نظرات عمل کرده اند) همچنان به تلاش موثر خود ادامه دهند و با اثرگذاری ارزشمند خود موجبات توسعه گرافیک خبری و اطلاع رسان به ویژه از نوع آنلاین آن را فراهم کنند.

اینفوگرافیک در سالی که گذشت

اینفوگرافیک٬ یک حرکت و فرهنگ جدید در حوزه اطلاع رسانی و آمار است و فرهنگ استفاده از آن به شایستگی توسط تیم مدیریت سایت اینفوگرافیک وارد کشور شده است. این حرکت و برگزاری جشنواره اینفوگرافیک در سال گذشته توسط بخش خصوصی بسیار جای تقدیر دارد.

اینفوگرافیک در سالی که گذشت

ضمن تبریک سال نو و آرزوی موفقیت های سرشار برای شما پرتلاشان عرصه هنر و تخصص، دو سالگی تان را تبریک می گویم و امیدوارم هر روز موفق تر از قبل به سمت آرمان ها واهداف خود، پیش روید.
اینفوگرافیک ‌یا گرافیک‌ اطلاع رسان نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها، بهترین وگویاترین نحوه ارائه داده هاست.آنقدر گویا که ذهن هرمخاطبی ، نسبت به آن سریع واکنش می دهد ومی تواند در کمترین زمان ممکن، بیشترین اطلاعات را دریافت کند. و به نظر من ، این بهترین و شاید تنها روش ایده آل برای ارائه هر نوع اطلاعاتی به هر نوع مخاطب چه خاص و چه عام می باشد.

سفارش طراحی اینفوگرافیک
برچسب ها:

۳ دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟