مقاله و مصاحبه

گرافیک های اطلاع رسان ؛ رسانه آینده

امروزه با توجه به سرعت بالای انتقال اطلاعات به کارگیری ابزارهای مناسب اطلاع رسانی برای انتقال پیام به مخاطبان یک ضرورت انکارناپذیر است. سازمان ها ملزم به ارسال اطلاعات از طریق ابزار مناسب اطلاع رسانی هستند اما آن چه در این میان مورد توجه و اهمیت قرار می گیرد این است که چه نوع اطلاعاتی از طریق چه رسانه ای و به چه شکلی به مخاطب ارایه شود تا علاوه بر سرعت انتقال پیام تاثیرگذارتر ،جذاب تر و ماندگارتر در ذهن گیرندگان پیام باشد. در حال حاضر از میان ابزار و شیوه های نوین برای اطلاع رسانی، اینفوگراف ها یا همان گرافیک های اطلاع رسان که به منظور اطلاع رسانی، انتقال سریع پیام به مخاطب جهت معرفی محصولات و خدمات، تبلیغات و بازاریابی مورد استفاده قرار می گیرند،توجه کارشناسان را به خود جلب کرده است.

در همین ارتباط یکی از سایت هایی که به طور تخصصی وارد این حوزه شده است و مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفته است وب سایت اینفوگرافیک است که به عنوان نخستین و تنها مرجع تخصصی اینفوگرافیک به زبان فارسی از سال ۱۳۹۰ در زمینه تولید و انتشار اینفوگرافیک‌های فارسی فعالیت می‌کند .
متن مصاحبه وب سایت کاوشگران روابط عمومی با آقای منصور میرطاهری مدیر سایت اینفوگرافیک و موسس دپارتمان تحقیق و توسعه را در ادامه ملاحظه می فرمایید:

اینفوگرافیک یا گرافیک های اطلاع رسان چیستند و در دنیای امروز چه کاربردهایی دارند؟

اینفوگرافیک ‌ها یا گرافیک‌های اطلاع رسان نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند.این نگاره‌ها در جاهایی که نیاز به توضیح ساده و یا سریع داده‌ها است، استفاده می‌شوند.
استفاده از گرافیک‌های اطلاع رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد.
اولین اینفوگرافیک ها را می توان در نگاره های داخل غار انسان های نخستین یافت. با گذشت زمان و پیشرفت بشر ، اینفوگرافیک ها جنبه علمی تر و کاربردی تری به خود گرفتند به گونه ای که اواخر سال ۱۴۰۰ میلادی لئوناردو داوینچی برای بیان ایده ها و تشریح مسایل علمی خود از اینفوگرافیک استفاده نمود. یکی از نخستین اینفوگرافیک های مدرن و کاربردی ، در کتاب اطلس سیاسی و تجاری ویلیام سیلوستر مورد استفاده قرارگرفت. این کتاب توسط هیستوگرام‌ها و چارت‌های میله‌ای، اقتصاد انگلستان قرن ۱۸ را توضیح داده بود.
مغز ما علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت بصری دارد. حتی ارتباط میان اشیا و اطلاعات را به شکل بصری ذخیره می‌کند نه لغوی. برای مثال به سه لغت مداد، تلفن و تلویزیون فکر کنید- چه چیز اول به ذهنتان می‌آید؟ آیا به حروف تشکیل دهنده این لغات فکر می‌کنید یا به شکل فیزیکی آنها؟ پس همانطور که مشاهده می‌کنید درک و یادگیری صورت فیزیکی و بصری داده ها و اطلاعات برای مغز ما به مراتب آسانتر از فهم شکل نوشتاری آن ها است.

گرافیک های اطلاع رسان ؛ رسانه آینده

لطفا به عنوان مدیر سایت اینفوگرافیک بفرمایید این تیم کار خود را از چه زمانی و با چه انگیزه و هدفی آغاز نموده است و تا کنون به چه موفقیت هایی دست یافته است؟

تیم تخصصی اینفوگرافیک، با بهره جستن از افراد متخصص در زمینه های کامپیوتر، برنامه نویسی ، تحلیل داده ، گرافیک و همچنین تسلط بر چند زبان زنده دنیا، در زمینه آموزش، مشاوره، طراحی و پیاده سازی اینفوگرافیک های ایستا – پویا – تعاملی (تحت وب)، گزارش های دوره ای و سالانه حرفه ای ، ارائه ابزار های متفاوت ارائه مطلب و همچنین برگزاری سمینارها و کنفرانس های تخصصی در زمینه تصویر سازی داده ها فعالیت می نماید.

این تیم جهت آشنایی و اطلاع رسانی عمومی، اقدام به راه اندازی وب سایت اینفوگرافیک در تاریخ ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۰ نموده است؛ این وب سایت به عنوان نخستین و تنها مرجع تخصصی اینفوگرافیک به زبان فارسی در مدتی که راه اندازی شده است، با استقبال خوبی از جانب علاقه مندان مواجه شده است.

از افتخارات این وب سایت می توان به سایت برگزیده بخش فرهنگ و هنر (از نگاه کاربران) و کاندیدای بهترین ایده سال و بهترین وب سایت هنری و انگلیسی در چهارمین و پنجمین چشنواره وب ایران و همچنین نامزد نشان سرآمد ششمین جشنواره رسانه های دیجیتال در بخش پایگاه های اینترنتی و رسانه های بر خط اشاره کرد.

به نظر شما چرا باید از اینفوگرافیک به عنوان ابزار جدید اطلاع رسانی استفاده کرد؟ آیا تخصصی خاصی برای یادگیری گرافیک های اطلاع رسان وجود دارد؟

یک ارائه متفاوت، انتقال مفاهیم در کوتاه ترین زمان، یک شیوه تاثیرگذار،انتقال مفاهیم پیچیده در قالبی ساده از مهم ترین ویژگی های اینفوگراف ها هستند و برای یادگیری گرافیک های اطلاع رسان تخصص اول مستند سازی، خلاصه سازی، آنالیز و تحلیل اطلاعات، تخصص دوم، ایده پردازی و خلاقیت و تخصص سوم نیز طراحی و گرافیست بودن می باشد.

چرا به تازگی استفاده از گرافیک های اطلاع رسان با استقبال خوبی مواجه شده است؟

به نظر می رسد سازگاری با نیازهای جدید، سرعت بالای تولید و به روز شدن داده ها و اطلاعات، تاثیر و ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب با در نظر گرفتن کم ترین اتلاف وقت ممکن از جمله دلایلی می باشد که موجب شده گرافیک های اطلاع رسان مورداستقبال قرار گیرند.


به نظر شما گرافیک های اطلاع رسان چه کاربردی در روابط عمومی ها و کارهای تبلیغات و بازاریابی دارند؟

از آن جایی که روابط عمومی ها و بازاریاب ها نیاز دارند تا در کوتاه ترین زمان، بیشترین اطلاعات را در یک موضوع خاص به بهترین و ساده ترین شکل ممکن، ارائه و به مخاطب انتقال دهند و همچنین می خواهند به گونه ای متفاوت و تاثیرگذار، داده های خود را نمایش دهند، از این رو اینفوگرافیک ها می توانند به آن ها کمک زیادی نمایند.

امروزه قطع و کیفیت چاپ، عنوان ژورنالیستی و حتی قیمت به اندازه یک تصویر تاثیرگذار، مخاطبان اخبار و رسانه ها را جذب نمی نماید. از این رو استفاده از تکنیک اینفوگرافیک به همراه کمی خلاقیت و ایده پردازی در حفظ و افزایش مخاطبان و همچنین انتقال سریع و صحیح پیام موثر خواهد بود.

در حال حاضر گزارش های عملکرد و سالیانه، معرفی محصولات و خدمات جزو بیشترین سفارش از جانب سازمان ها برای ارایه به صورت اینفوگرافیک می باشند .

چشم انداز شما برای آینده گرافیک های اطلاع رسان چیست؟

۹۰درصد اطلاعات از طریق قوه بینایی به مغز منتقل می شوند و طبق آخرین آمار در هر روز یک درصد به تولید اینفوگرافیک در دنیا افزوده می شود. در موتور جستجوی گوگل تقریبا ۵۳ میلیون و ۹۰۰ هزار صفحه ( ۵۳,۹۰۰,۰۰۰ ) نتیجه برای واژه infographic یافت می شود و برای واژه اینفوگرافیک تقریبا ۳۶۲ هزار (۳۶۲,۰۰۰) نتیجه یافت می شود. در نتیجه اینفوگرافیک رسانه آینده است، پس باید از هم اکنون به فکر باشیم. در پایان لازم به توضیح است که به یاری خداوند متعال در نیمه دوم امسال دومین جشنواره اینفوگرافیک فارسی را برگزار خواهیم نمود. در این راستا از کلیه هنرمندان و علاقه مندان به این هنر ، دعوت می شود تا با شرکت در این جشنواره گامی در راستای گسترش و بومی کردن این هنر و همچنین ارتقای سطح کیفی آثار طراحان کشور عزیزمان ایران بر دارند.

سفارش طراحی اینفوگرافیک

دیدگاه شما چیست؟