مقاله و مصاحبه

مصاحبه اختصاصی با مجله زندگی هنری

مجله ی زندگی هنری living of art در شماره ی اول خود در شهریور ماه ۹۲ مصاحبه اختصاصی با موسس نخستین مرجع تخصصی اینفوگرافیک فارسی انجام داده است که در ادامه می خوانید

* اگر میشه خودتون رو برای مخاطبان ما معرفی کنید
وب سایت نخستین مرجع تخصصی اینفوگرافیک به زبان فارسی در تاریخ ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۰ و در راستای توسعه و گسترش استفاده از فناوری ها و شیوه های نوین جهت ارائه مطلوب، مناسب و متناسب داده ها و اطلاعات در قالب های مختلف با توجه به نیاز مخاطبان راه اندازی شد. این وب سایت به عنوان نخستین و تنها مرجع تخصصی اینفوگرافیک به زبان فارسی از زمان راه اندازی با استقبال خوبی از جانب علاقه مندان مواجه شده است.
پس از آن، این مجموعه با هدف ترغیب افراد به استفاده از شیوه های نوین ارائه مطلب ، گسترش و بومی کردن این هنر و همچنین ارتقای سطح کیفی آثار طراحان کشور عزیزمان ، ایران ، اقدام به برگزاری نخستین جشنواره اینفوگرافیک فارسی – داده های رنگی در آبان ماه ۱۳۹۱ (برای اولین بار در سطح خاورمیانه) نمود.
در ادامه فعالیت ها، توانستیم با آغاز سال ۲۰۱۳ میلادی از وب سایت انگلیسی Today Infographic رو نمایی کنیم. این وب سایت با هدف بسط و گسترش بصری سازی داده ها و اطلاعات به صورتی متفاوت و با تاکید بر استفاده از خلاقیت و نوآوری در ارائه آنها راه اندازی شده است؛ این شیوه از ارائه در وسعت جهانی کمتر بصورت منسجم اطلاع رسانی شده است.
نخستین مرجع تخصصی اینفوگرافیک به زبان فارسی، با بهره جستن از افراد متخصص در زمینه های کامپیوتر ، برنامه نویسی ، تجزیه و تحلیل داده ، معماری، گرافیک و همچنین تسلط بر چند زبان زنده دنیا، در زمینه آموزش، مشاوره، طراحی و پیاده سازی اینفوگرافیک های ایستا، پویا، تعاملی (کاربر محور) و فیزیکی، گزارش های دوره ای و سالانه حرفه ای ، ارائه ابزارهای متفاوت ارائه مطلب و همچنین برگزاری کارگاه ها، سمینارها و کنفرانس های تخصصی در زمینه تصویر سازی داده ها و اطلاعات فعالیت می نماید.

از افتخارات این وب سایت می توان به سایت برگزیده بخش فرهنگ و هنر (از نگاه کاربران) و کاندیدای بهترین ایده سال و بهترین وب سایت هنری و انگلیسی در چهارمین و پنجمین چشنواره وب ایران و همچنین نامزد نشان سرآمد ششمین جشنواره رسانه های دیجیتال در بخش پایگاه های اینترنتی و رسانه های بر خط اشاره کرد.

* گرافیک های اطلاع رسان (اینفو گرافیک) را برای کسانی که با این سبک آشنایی ندارن لطفا شرح بدید
اینفوگرافیک ‌ها یا گرافیک‌های اطلاع رسان نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند. این نگاره‌ها در مواردی که نیاز به توضیح ساده و یا سریع داده‌ها است، استفاده می‌شوند.
استفاده از گرافیک‌های اطلاع رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد.
اولین اینفوگرافیک ها را می توان در نگاره های داخل غار انسان های نخستین یافت. با گذشت زمان و پیشرفت بشر ، اینفوگرافیک ها جنبه علمی تر و کاربردی تری به خود گرفتند . به گونه ای که اواخر سال ۱۴۰۰ میلادی لئوناردو داوینچی برای بیان ایده ها و تشریح مسائل علمی خود از اینفوگرافیک استفاده نمود. یکی از نخستین اینفوگرافیک های مدرن و کاربردی ، در کتاب اطلس سیاسی و تجاری ویلیام سیلوستر مورد استفاده قرارگرفت. این کتاب توسط هیستوگرام‌ها و چارت‌های میله‌ای، اقتصاد انگلستان قرن ۱۸ را توضیح داده بود.
مغز ما علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت بصری دارد. حتی ارتباط میان اشیا و اطلاعات را به شکل بصری ذخیره می‌کند نه لغوی. برای مثال به سه لغت مداد، تلفن و تلویزیون فکر کنید- چه چیز اول به ذهنتان می‌آید؟ آیا به حروف تشکیل دهنده این لغات فکر می‌کنید یا به شکل فیزیکی آنها؟ پس همانطور که مشاهده می‌کنید درک و یادگیری صورت فیزیکی و بصری داده ها و اطلاعات برای مغز ما به مراتب آسانتر از فهم شکل نوشتاری آنها است.
امروزه با توجه به سرعت بالای انتقال اطلاعات، به کارگیری ابزارهای مناسب اطلاع رسانی برای انتقال پیام به مخاطبان یک ضرورت انکارناپذیر است. سازمان ها ملزم به ارسال اطلاعات از طریق ابزار مناسب اطلاع رسانی هستند اما آن چه در این میان مورد توجه و اهمیت قرار می گیرد این است که چه نوع اطلاعاتی از طریق چه رسانه ای و به چه شکلی به مخاطب ارائه شود تا علاوه بر سرعت انتقال پیام تاثیرگذارتر، جذاب تر و ماندگارتر در ذهن گیرندگان پیام باشد. در حال حاضر از میان ابزار و شیوه های نوین برای اطلاع رسانی، اینفوگرافیک ها یا همان گرافیک های اطلاع رسان توجه مدیران و کارشناسان را به خود جلب کرده است.

* آینده ی گرافیک های اطلاع رسان رو در ایران چگونه میبینید
۹۰درصد اطلاعات از طریق قوه بینایی به مغز منتقل می شوند و طبق آخرین آمار در هر روز یک درصد به تولید اینفوگرافیک در دنیا افزوده می شود. در موتور جستجوی گوگل تقریبا ۵۳ میلیون و ۹۰۰ هزار صفحه ( ۵۳,۹۰۰,۰۰۰ ) نتیجه برای واژه infographic یافت می شود و برای واژه اینفوگرافیک تقریبا ۳۶۲ هزار (۳۶۲,۰۰۰) نتیجه یافت می شود (در زمان انجام مصاحبه). در نتیجه اینفوگرافیک رسانه آینده است، پس باید از هم اکنون به فکر باشیم. در پایان لازم به توضیح است که به یاری خداوند متعال در نیمه دوم امسال دومین جشنواره اینفوگرافیک فارسی را برگزار خواهیم نمود. در این راستا از کلیه هنرمندان و علاقه مندان به این هنر ، دعوت می شود تا با شرکت در این جشنواره گامی در راستای گسترش و بومی کردن این هنر و همچنین ارتقای سطح کیفی آثار طراحان کشور عزیزمان ایران بر دارند.

* به نظر شما برای پیشرفت گرافیک بین جوانها و علاقه مند شدن آنها به طراحی چه باید کرد
یکی از راهکارها، ترغیب دانش آموزان به استفاده از تصاویر و اشکال در ارائه تکالیف و مفاهیم درسی می باشد. در این خصوص، نخستین مرجع تخصصی اینفوگرافیک به زبان فارسی، اقدام به فرهنگ سازی در این راستا، با برگزاری کارگاه های متعدد در برخی مدارس در مقاطع راهنمایی و دبیرستان و همچنین انتشار نمونه هایی از اینفوگرافیک های پیاده سازی شده در مدارس نموده است.
برخی از نمونه ها:
چند پروژه دانش آموزی – سری سوم
چند پروژه دانش آموزی – سری دوم
چند پروژه دانش آموزی – سری اول

* به نظر شما یک طراح گرافیک های اطلاع رسان چه ویژگی هایی باید داشته باشد
برای طراحی و پیاده سازی گرافیک های اطلاع رسان، نیاز به تخصص های زیر می باشد:
تخصص اول: مستند سازی، خلاصه سازی، آنالیز و تحلیل اطلاعات
تخصص دوم: ایده پردازی و خلاقیت
تخصص سوم: طراحی و گرافیک

* پیشنهادتان برای کسایی که میخواهند به این سبک از طراحی (گرافیک ها اطلاع رسان) روی بیاورن چیه ؟؟
در طراحی و پیاده سازی اینفوگرافیک ها، کار تیمی و استفاده از تخصص های مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است برای شروع با تمرکز بر یک یا دو تخصص، کار خود را آغاز نمایند. در این راستا از منابع و مستندات موجود بر روی اینترنت و همچنین بخش آموزش و پژوهش نخستین مرجع تخصصی اینفوگرافیک به زبان فارسی، استفاده نمایند. پرورش و تقویت خلاقیت و ایده پردازی در طراحی و پیاده سازی اینفوگرافیک ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که باید مورد توجه قرار گیرد. ضمنا مشاهده نمونه های مختلف از اینفوگرافیک های طراحی شده، می تواند کمک زیادی به علاقه مندان این حوزه داشته باشد.

مصاحبه اختصاصی با مجله زندگی هنری

منبع : مجله زندگی هنری

سفارش طراحی اینفوگرافیک

دیدگاه شما چیست؟