اخبار

ضرورت ورود اینفوگرافیک به جشنواره‌های مطبوعاتی و دانشجویی

ضرورت ورود اینفوگرافیک به جشنواره‌های مطبوعاتی و دانشجویی

نخستین مرجع تخصصی اینفوگرافیک به زبان فارسی به نقل از گروه جامعه خبرگزاری فارس: مریم سلیمی، مدرس و مؤلف حوزه اینفوگرافیک در یادداشتی به اهمیت ورود اینفوگرافیک در جشنواره‌های رسانه‌ای پرداخته که مشروح آن از این قرار است:

در دهه ۸۰ شاید اینفوگرافیک در کشور شناخته شده نبود و فعالیت تیم روزنامه‌های همشهری و خورشید، تک دست‌هایی بودند که چندان صدایی نداشتند و حتی وزارت ارشاد در آن دوران چندان آثار تولیدی در این بخش را به رسمیت نمی‌شناخت. ولی از دهه ۹۰ به این سو، وضعیت این نوع گرافیک در کشور دچار تغییر شده است.
برای نخستین بار در طول تاریخ مطبوعات کشور، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در حاشیه بیستمین جشنواره مطبوعات کشور در اسفند ۹۲ اولین نمایشگاه اینفوگرافیک را برگزار کرد و در ویژه نامه همین جشنواره، بیست دوره جشنواره مذکور را در قالب اینفوگرافیک به تصویر درآورد.
در شهریور ۹۳ نیز دفتر مطالعات و برنامه ریزی  این معاونت، نخستین کتاب اینفوگرافیک در ایران را با عنوان «گرافیک خبری و اطلاع رسان» به انتشار رساند و در سال مذکور به برگزاری دوره ای با همین عنوان اقدام کرد.
برگزاری کارگاه آموزشی «کاربرد گرافیک خبری و اطلاع رسان در مطبوعات» در بیستمین نمایشگاه مطبوعات در آبان سال ۹۳  و برگزاری سطح ۲ گرافیک اطلاع رسان در قالب گرافیک اطلاع رسان ۲ (برهم کنشی) در آبان ۹۴ از دیگر اقدامات وزارت ارشاد به مدد دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها در حوزه اینفوگرافیک بود.
آموزش دوره اینفوگرافیک را دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد به مرزهای داخلی محدود نکرده و همین دوره را در نخستین دوره آموزشی نقش مطبوعات در توسعه سیاسی – اجتماعی ویژه بانوان خبرنگار افغانستان در بهمن ۹۳ برای خبرنگاران افغان برگزار کرد.
در حال حاضر نیز این نوع گرافیک از سوی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در سایت جامع رسانه‌های کشور e-rasaneh.ir رسماً به رسمیت شناخته شده و طراحان می‌توانند آثار خود را در بخش آثار آن به ثبت برسانند.
در مرداد سال جاری نیز دوره اینفوگرافیک ویژه خانه‌های مطبوعات از سوی دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد در سالن نشرآوران برگزار شد و از این منظر نیز زمینه اشاعه آن در سطح مدیران مطبوعات استانی فراهم شد و در گام بعد نیز نوبت به آموزش فعالان مطبوعاتی استانی در همین حوزه است.
تاکنون نیز مسابقات مختلفی در حوزه اینفوگرافیک تحت عنوان  نخستین جشنواره اینفوگرافیک از سوی نخستین مرجع تخصصی اینفوگرافیک فارسی در سال ۹۱، نخستین مسابقه اینفوگرافیک صنعت بیمه از سوی دبیرکل سندیکای بیمه گران در سال ۹۵، نخستین مسابقه طراحی اینفوگرافیک با موضوع تسهیلات بانک مسکن توسط بانک مسکن در سال ۹۵ و… برگزار شده است.

جشنواره اینفوگرافیک فارسی

همچنین اضافه شدن اینفوگرافیک به بخش مسابقه بسیاری از جشنواره‌ها همچون جشنواره مشارکت ملی گردشگری در سال ۹۳، حقوق بشر آمریکایی در سال ۹۵ و… از دیگر رویدادهای مهم و نویدبخش این حوزه است.
برگزاری بیش از ۱۰۰ دوره اینفوگرافیک در سراسر کشور در سالهای اخیر توسط نخستین مرجع تخصصی اینفوگرافیک فارسی، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها، مرکز آموزش و پژوهش همشهری و برخی سایت‌های جدیداً فعال و بعضی از طراحان فعال در این حوزه در سراسر کشور، از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.
در کنار فعالیت‌های مطبوعاتی در این بخش، با توجه به استقبال سازمان‌های مختلف از اینفوگرافیک، روزانه می‌توان شاهد افزایش تولیدات سازمانی در این بخش و نیز برگزاری دوره‌های مختلف و مکرر توسط آن‌ها در همین بخش بود.
تولید هزاران اثر اینفوگرافیک از سوی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر داخلی به ویژه در ۵ سال اخیر از سوی روزنامه‌هایی چون همشهری و…، سایت‌ها و خبرگزاری‌هایی همچون نسیم آنلاین و… و توسط بسیاری از تیم‌ها و طراحان آزاد و فعال در این حوزه از دیگر تلاش‌ها در حوزه اینفوگرافیک است.
تألیف و ترجمه برخی کتاب‌ها در حوزه اینفوگرافیک همچون کتاب گرافیک خبری و اطلاع رسان، کتاب گرافیک اطلاع سان ۲، داده‌های دیدنی، کتاب قدرت گرافیک اطلاع رسان، کتاب گرافیک خبر و اطلاع رسان (بررسی تحولات گرافیکی پخش اخبار سیما با نکات آموزشی) و مجموعه مقالات منتشر شده در ماهنامه مدیریت ارتباطات از دیگر تلاش‌ها در همین زمینه است.
اختصاص موضوعات سخنرانی به بحث اینفوگرافیک در برخی کنفرانس‌ها همچون کنفرانس روابط عمومی الکترونیک و یا از سوی انجمن‌ها همچون انجمن روابط عمومی ایران از دیگر اقدامات قابل اشاره در حوزه اینفوگرافیک است.

سمینار اینفوگرافیک اهواز

گزارش سمینار گرافیک خبری و اطلاع رسان اهواز

از دیگر تلاش‌ها در این بخش برگزاری کارگاه‌های آموزشی اینفوگرافیک از سوی دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه صنعتی شریف، علامه طباطبایی، دانشگاه‌های علوم پزشکی و… ویژه دانشجویان هستند که علی رغم اینگونه حرکت‌ها، هنوز بخش اینفوگرافیک به طور خاص به یکی از بخشهای مورد ارزیابی در جشنواره‌های نشریات دانشجویی تبدیل نشده است.
به طور کلی باید گفت اینفوگرافیک یا گرافیک اطلاع رسان کودکی نوپا در ایران است که توسعه ادبیات علمی آن در دو حوزه گرافیک خبری و گرافیک اطلاع رسان ضرورت داشته و به دانشگاه‌ها و کنفرانس‌های علمی و نیز انتشارات مختلف توصیه می‌شود تا زمینه تشویق و تولیدات بیش از پیش را در این خصوص فراهم کنند.
ارتقای سطح کمی و کیفی آثار مطبوعاتی نیز نیازمند ورود آثار اینفوگرافیک به جشنواره‌های مختلف مطبوعاتی و دانشجویی است.
بر این اساس، علی رغم همه تلاش‌های مذکور، هنوز اینفوگرافیک به طور مستقل در جشنواره‌های سراسری و استانی ورود نیافته و موعد آن رسیده تا در سطح سراسری و استانی، اینفوگرافیک وارد جشنواره‌های مطبوعاتی و دانشجویی شود، به ویژه جشنواره‌هایی که به تازگی آهنگ برگزاری دارند.

 

سفارش طراحی اینفوگرافیک

یک دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟