مقاله و مصاحبه

مصاحبه اختصاصی با رندی کروم| بخش ۱

سایت اینفوگرافیک به عنوان نخستین مرجع تخصصی اینفوگرافیک فارسی، مصاحبه اختصاصی رندی کروم، مدیر سایت www.coolinfographics.com و یکی از طراحان بین المللی اینفوگرافیک را که در ماه گذشته با رادیو BSS آمریکا انجام شده است، به منظور آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان فارسی زبان با هنر “گرافیک اطلاع رسان”، به علاقه مندان این حوزه تقدیم می کند.
لازم به ذکر است که مدت زمان مصاحبه اصلی به زبان انگلیسی در حدود ۷۵ دقیقه بوده است که ترجمه فارسی آن به طور کامل و در دو بخش مجزا منتشر خواهد شد.

» آقای کروم، وقتی مردم برای اولین بار راجع به اینفوگرافیک می شنوند، راجع به اینکه چه کسی و چطور از اینفوگرافیک بهره می برد چه سوالاتی می پرسند؟
خب، اولین چالش اینه که تعابیر مختلفی از اینفوگرافیک تو ذهن مردم هست، بعضی ها فکر می کنند اینفوگرافیک یعنی نمودار و چارت، بعضی ها فکر می کنند اینفوگرافیک یه سری علامت و نشانه ست و بعضی ها تصویری از یک سری طراحی های در سایزهای بزرگ و با طول زیاد در ذهن دارند.
بعد می پرسند که هدف شما از ساختن اینفوگرافیک چیست؟ و این کار تا چه حد پیچیده است؟ آیا از نرم افزار خاصی برای این کار استفاده کرده اید؟ پس نقطه شروع در واقع این است که مردم نمی دانند باید راجع به اینفوگرافیک چه سوالی بپرسند؟

» بله. در مورد تعریف اینفوگراف هم سردرگمی هایی وجود دارد. آیا اینفوگراف در یک خط قابل تعریف است یا یکی از آن چیزهایی ست که تعریف آنها دشوار است؟
خب، من دوست دارم این تمایز رو توضیح بدم، نمودار به معنی تصویر سازی از داده نیست، بلکه صرفاً راهیه برای نشان دادن اعداد و داده هایی که شما در اختیار دارید. اما این تعریف جدید از اینفوگرافیک که خیلی ها به خاطر اشتراک مطالب در فضای اینترنت با اون آشنا هستند به معنای استفاده از تصویرسازی داده ها و ترکیب آنها با عکس ها، آیکون ها و متن هست، برای گفتن یک داستان پیچیده به شکلی ساده. پس تصوری که بعضی از افراد در ذهن شون هست، در واقع درسته. طرح هایی در ابعاد بزرگ که شامل همه این عناصر می شوند.

مصاحبه اختصاصی با رندی کروم

» در خلال صحبت هات، از کلمه ای استفاده کردی که خیلی به نظر من هم جالبه: داستان. چطور یک داستان را تعریف کنیم؟ به نظرم این خیلی جالبه که با پیشرفت علم ما بیشتر و بهتر عملکرد مغز انسان رو درک کردیم و اینکه مغز ماها چطور کار می کند؟ چطور اطلاعات را دریافت می کند و آنها را به خاطر می سپارد؟ پس هر چه محتوای بیشتری راجع به دوستانه تر بودن داستان ها و تصاویر با مغز تولید می شود، به این سوال می رسیم که چگونه می توانیم از اینفوگرافیک استفاده کنیم تا بتوانیم داستان هایمان را به نحو بهتری نقل کنیم؟
این سوال خیلی خوبی ست. داستان ها از صدها سال پیش بین انسان ها به عنوان یک پل ارتباطی وجود داشته اند و استفاده از داده برای پشتیبانی از یک داستان، در واقع یک وسیله بسیار قانع کننده است. خیلی از افراد این اشتباه را مرتکب می شوند که یک اینفوگرافیک یا حتی یک ارائه پاورپوینت از مقادیر زیادی اطلاعات راجع به محصول یا شرکت شما تشکیل شده است، و اینکه تمام اینها را در آنجا قرار بدهیم بدون اینکه سعی کنیم داستانی را ایجاد کنیم. شما در واقع باید از این اطلاعات استفاده کنید و بدانید که میخواهید با آنها چه کار کنید؟

» بیا برگردیم به نقطه آغازین و اینکه چرا اینفوگرافیک به درک بهتر ما کمک می کند و تجربه شما و چیزی که سعی کردی رو وب سایتت با بقیه به اشتراک بگذاری بیانگر چیست؟
چند تا مفهوم کلیدی در اینجا قابل ذکر هست، بزرگ ترین ش این که ما مخلوقاتی هستیم که با عناصر دیداری و دیدن خیلی مانوس هستیم. سیم کشی مغز ما به گونه ایست که تصاویر را خیلی خوب پردازش می کند، الگوها را به خاطر می سپارد و در صورت مواجهه مجدد آنها را بازخوانی می کند. نشانه ها را می فهمد و حتی خواندن و نوشتن هم با همین الگو قابل تحلیل است. تمام اینها عناصری بصری هستند و بین ۵۰% تا ۸۰% از ظرفیت مغز انسان را اشغال کرده اند که باز در بین اینها تصاویر از برتری برخوردار هستند. بنابراین نه تنها مغز ما برای طراحی عناصر دیداری و بصری طراحی شده است، بلکه تصاویر را خیلی بهتر به خاطر می سپارد. احتمال اینکه شما یک مطلب را به خاطر بسپارید، در صورتی که تصویری از آن را ببینید ۵۵% است نسبت به حالتی که آن مطلب را بخوانید یا کسی درباره آن با شما صحبت کند.
بنابراین، برای پردازش بهتر و به خاطرسپاری بهتر یک موضوع برای مخاطب، استفاده از تصاویر فرم و استاندارد کلیدی ست و اینفوگرافیک از این اهرم مهم استفاده می کند.

» ما قبلا مهمانی در برنامه رادیویی مان داشتیم که راجع به داده انبوه صحبت می کرد (Big Data) و بارها در جمع دوستان و همکارانم، نه البته فقط همکارهای اینجا، بلکه دوستان و همکارانی که فعال در صنایع و رشته های مختلف هستند راجع به این موضوع شنیدم و احساس می کنم سو برداشت های مختلفی از این مفهوم وجود دارد. امکانش هست برای ما توضیحاتی راجع به این مفهوم و ارتباط آن با اینفوگرافیک ارائه کنید؟
داده های انبوه بخشی از اطلاعات فراوانی هستند که ما هر روز با آنها مواجه هستیم. ما در دنیایی زندگی می کنیم که در انبوهی از اطلاعات محاصره شده ایم که هر روز بیشتر و بیشتر می شود و باید سعی کنیم راه هایی پیدا کنیم تا از این داده ها استفاده مفید کنیم و یکی از ابزارهای خیلی مفیدی که در اختیار داریم، تصویری سازی داده هاست. قدم اول این است که شما بدانید به دنبال کشف چه موضوعی هستید؟ ممکن است دنبال روند یا سیر کلی داده ها باشید یا ممکن است بخواهید مطلبی را از داده ها بیاموزید. قدم دوم ارتباط برقرار کردن راجع به موضوع با دیگران است. افرادی که مایل اند بدانند شما از داده ها به چه چیزی پی برده اید.

مصاحبه اختصاصی با رندی کروم

» الان دارم فکر می کنم که می شه نمونه خوبی پیدا کرد از یک شرکت بزرگ، که از داده های انبوه استفاده کرده و با اینفوگرافیک داستانی را گفته باشد؟ به خاطر اینکه فضای تخصصی کار شما اینفوگرافیک است و فکر می کنم قادر باشید چند تا نمونه خوب به ما معرفی کنید.
در واقع، شرکت ها از اینفوگرافیک عمدتاً برای ارتباطات داخلی استفاده می کنند. اما برای ارتباط و اشتراک گذاری دیدگاه ها با مشتریان و سهامداران و سایر صنایع هم از آن استفاده می کنند. برای مثال Hotels.com سری اینفوگرافیک هایی دارد که برای استفاده در سایت های خبری طراحی می شود اما به مرور زمان تبدیل به مخزنی از اطلاعات ارزشمند شده است که به خوبی صنعت هتلداری را پوشش می دهد. راجع به اینکه مشتریان نیازمند چه چیزهایی هستند، تغییر نرخ ها در سراسر جهان چگونه هستند و انواع مختلف دیگری از اطلاعات . . .
این یک مثال از استفاده خارجی بود. اما خیلی از شرکت ها هم داده های مشتریان و فروش را به کمک اینفوگرافیک به تصویر می کشند و با کارمندان به اشتراک می گذارند. مواردی مثل رفتارهای مشتری، مشخصات مشتریان، الگوهای خرید محصول و . . . که می توانند بسیار مفید واقع شوند.

» می خواهم کمی عمقی تر مثال ها را بررسی کنیم. مثلاً نمونه ای که شما گفتید راجع به هتل ها و اطلاعاتی که برای توریست ها و سایر هتل ها می تواند مفید واقع شود. می خواهم بدانم این که کسب و کارها الان قادر هستند راجع به موضوعات مورد علاقه با مشتریان و سایر بخش ها در واقع نوعی دیالوگ ایجاد کنند تا چه حد جالب است و نه اینکه صرفاً راجع به محصول یا خدمتی که ارائه می دهید توضیحات ارائه کنند.
بله کاملاً درست است. این در واقع سعی در فروختن چیزی نیست. این کار اصلاً فروش نیست. این در واقع استفاده از اطلاعات هست برای اینکه بتوانید نشان دهید چطور صنعت هتلداری در بستر زمان دستخوش تحولات شده است. اما چرا این اطلاعات را در معرض عموم قرار می دهید؟ به خاطر اینکه از آن استفاده کنید تا بقیه به این درک برسند که شما چه دانش و آگاهی قابل اتکایی راجع به این صنعت و تحولات آن دارید و این اطلاعات بهتر از دانشی ست که دیگر فعالان این صنعت دارند.

»دارم راجع به راه های مختلفی که شما می توانید با مشتریان در ارتباط باشید فکر می کنم و اینکه خیلی از کسب و کارها و برندها فکر می کنند لازمه این ارتباط این است که مدام راجع به اینکه چقدر متمایز هستند و در کارشان خوب هستند در حال حرف زدن با مشتریان باشند! اما در عوض می توانند یک قصه عالی را از طریق اینفوگرافیک به مشتریان بگویند.
بله نکته خیلی خوبی را اشاره کردید. این در واقع چیزیست که من در کتاب هم به آن اشاره کرده ام. ما الان خیلی بیش از گذشته متکی به اطلاعات هستیم. هر روز دوست داریم مطالب جدیدی یاد بگیریم. برای یک خرید ساده بدون جستجوی اینترنتی پیش قدم نمی شویم و اطلاعات زیادی راجع به محصول مورد علاقه و مقایسه با محصولات مشابه را پایش می کنیم. پس اگر یک شرکت بتواند از این طریق اطلاعات ذی قیمتی را در اختیار بیننده قرار دهد، علاوه بر ترغیب مشتریان به خرید و قرار دادن دکمه مرسوم “برای خرید و سفارش کلیک کنید” در کنار این اطلاعات، درک مشتری و بیننده از برند خود را هم ارتقا خواهد داد.

مشاهده بخش دوم این مصاحبه

.

سفارش طراحی اینفوگرافیک

۲ دیدگاه

دیدگاه شما چیست؟