مقاله و مصاحبه

مصاحبه اختصاصی با رندی کروم| بخش ۲

سایت اینفوگرافیک به عنوان نخستین مرجع تخصصی اینفوگرافیک فارسی، مصاحبه اختصاصی رندی کروم، مدیر سایت www.coolinfographics.com و یکی از طراحان بین المللی اینفوگرافیک را که با رادیو BSS آمریکا انجام شده است، به منظور آشنایی هر چه بیشتر مخاطبان فارسی زبان با هنر “گرافیک اطلاع رسان”، به علاقه مندان این حوزه تقدیم می کند.
لازم به ذکر است که مدت زمان مصاحبه اصلی به زبان انگلیسی در حدود ۷۵ دقیقه بوده است که ترجمه فارسی آن به طور کامل و در دو بخش مجزا منتشر می گردد.
در ادامه بخش دوم این مصاحبه تقدیم می گردد.

مصاحبه اختصاصی با رندی کروم

» اگر از نظر تو اشکالی ندارد دوست دارم کمی بیشتر راجع به گفتن قصه صحبت کنیم چون مفهومی که در ذهن اکثر افراد است، این است که قصه گویی مختص بچه هاست و گوینده باید مثل قصه گوی رادیو که داستان های مارک تواین را بازگو می کند دارای شخصیتی تاثیرگذار و توانمند در این حوزه باشد و این دایره افرادی که قادر به این کار هستند را بسیار محدود می کند. چه چیزی باعث شد تو از این زاویه و به منظور گفتن قصه وارد حوزه اینفوگرافیک شوی؟
خب، من از وب سایت خودم Coolinfographics.com نکته آماری جالبی را متوجه شدم، اینکه تا کنون در طی هفت سال گذشته بیش از ۹۰% از بینندگان وب سایت من چیزی حدود ۵ تا ۱۰ ثانیه به هر اینفوگرافیک نگاه کرده اند و به سرعت سراغ بعدی رفته اند. بنابر این در فرایند طراحی یک اینفوگرافیک شما باید توجه داشته باشید که پیام کلیدی و اصلی که شما سعی در انتقال آن به مخاطب دارید چیست، به خاطر اینکه مخاطب شما تمام نوشته ها و اطلاعات موجود در اینفوگرافیک شما را نخواهد خواند و به مدتی آن را نگاه می کند که احساس می کند ضروریست و موارد ضروری را دریافت خواهد کرد. بنابراین قصه شما خیلی کمک خواهد کرد به اینکه اینفوگرافیک چگونه طراحی شود و نقطه تمرکز کجاست و چطور باید یک پیام ساده را به سرعت انتقال داد و به گونه ای عمل کرد که در حین انتقال سری اطلاعاتی که شما قصد دارید به مخاطب انتقال دهید، گام به گام و از مهم ترین پیام های کلیدی تا کم اهمیت ترهای آنها مطلع شود.

» چیزی که راجع به کتاب شما من را تحت تاثیر قرار داد این بود که در کتاب بیان کرده ای که چطور می شود اینفوگرافیک هایی تولید کرد که همین ویژگی را داشته باشند. مثلاً در صفحه ۷۸ به صورت خط به خط و لایه به لایه این موضوع توضیح داده شده است. اینکه چطور با استفاده از قالب تصویر اطلاعات، به گونه و ترتیبی که مد نظر ماست به مخاطب منتقل شود.
بله، این در واقع راجع به ارتباط موثر است و می تواند کمک کند به اینکه چطور سخنران خوب یا روزنامه نگار و نویسنده ای توانا باشیم و چطور مخاطب را تحت تاثیر قرار دهیم.
فرمول اصلی هر اینفوگرافیک از سه بخش تشکیل شده است. بخش آغازین و معرفی، یعنی اینکه اینفوگرافیک راجع به چیست؟ که بعضاً شامل داده هایی ست که شما باید قبل از دانستن اصل موضوع از آن مطلع باشید. بخش دوم پیام کلیدی ست که در واقع علت اصلی طراحی اینفوگرافیک است و پیام اصلی ایست که طراح و یا شرکت قصد داشته به مخاطب انتقال دهد. در بخش انتهایی نتیجه گیری ست مثلاً اقدام عملی ای که مخاطب می تواند انجام دهد یا دعوت به دیدن وب سایت و . . .
در بسیاری از موارد خط داستان به این صورت است که در ابتدا مساله و مشکلی مطرح می شود و پس از آنکه مخاطب گفت خب من هم این مشکل را دارم، راه حلی که شرکت شما در قالب محصول یا خدمت برای حل این مشکل به مشتریان ارائه می دهد، معرفی می شود.

» به نظر من اگر طراح ها از این الگو پیروی کنند اینفوگرافیک های خوبی ساخته می شوند. کدام یک از این سه بخش هست که کمتر مورد توجه قرار می گیرد و بعضاً در اینفوگرافیک ها وجود ندارد؟
هر سه! ولی جدای از شوخی فکر می کنم بخش پایانی و بستن اینفوگرافیک اکثراً انجام نمی شود. خیلی از طراح ها، داده ها را به خوبی تصویری می کنند و آنها را به مخاطب ارائه می دهند و بعد از آن به دنبال انتشار و توزیع اینفوگرافیک هستند. اما اینفوگرافیک ها با ذکر یک نتیجه و اقدام عملی که مخاطب باید انجام دهد به پایان نمی رسد. خب، این اطلاعات جدیدی که مخاطب می داند نهایتاً به چه چیزی منجر می شود؟

» تو تا حالا اینفوگرافیک های زیادی را دیده ای، امکانش هست نمونه هایی از انواع مختلف این اقدام عملی یا نتیجه گیری در بخش پایان اینفوگرافیک به ما معرفی کنی؟
به صورت کلی، شاید اینفوگرافیک ها را بتوان به دو گروه اطلاع رسان و تشویقی یا متقاعد کننده تقسیم کرد. اکثر اینفوگرافیک ها اطلاع رسان هستند اما آنها هم نیازمند یک نتیجه گیری در پایان هستند. در گروه دوم معمولاً اقدام عملی پایانی که مخاطب دعوت به انجام آن می شود، همان تصمیم به خرید کالا یا محصول است، یا اینکه معرفی جایی که مخاطب علاقمند بتواند اطلاعات و جزئیات بیشتری راجع به موضوع پیدا کند.

» چیزی که من متوجه شدم این هست که زمانی که شما مطلبی را به مشتری ارائه می کنید، باید یک جنبه تفریحی و جالب بودن مطلب هم در نظر داشته باشید یا اینکه یک جور ماجراجویی ذهنی برای مخاطب ایجاد کنید اما اکثر شرکت هایی که من می بینم از این موضوع غافل هستند.
بله، این در واقع یک چالش سخت در بازاریابی هست. هر شرکت یک برند دارد و دوست دارد ویژگی هایی در ذهن مشتری داشته باشد، اما هر مشتری هم از هر برند درکی دارد که می تواند با حالت ایده آل آن شرکت خیلی متفاوت باشد. بنابراین شرکت ها در طراحی اینفوگرافیک باید راجع به اینکه با چه لحنی با مخاطب گفتگو شود فکر کنند. آیا دوست دارید همراه با خنده و نشاط حرف هایی به مشتری بزنید یا نه، خیلی مستقیم و با جدیت مطلبی را ارائه کنید.

» زمانی که کتابی که نوشتی را می دیدم، به اینفوگرافیک های متحرک برخوردم و فکر کردم که این نوع از اینفوگرافیک می تواند خیلی جالب و دیدنی باشد، اما حدس زدم که خیلی هم احتمالاً گران از آب در خواهد آمد. راهی هست که بتوان این نوع اینفوگرافیک ها را با قیمت کم تولید کرد؟
خب، چند تا موضوع اینجا هست. اول اینکه ساده ترین راه این هست که اینفوگرافیک به صورت .GIF طراحی شود تا مشاهده و اشتراک گذاری آن برای اکثر کاربران ساده باشد. البته فرمت های جاوا و فلش هم هستند اما استفاده از آنها برای کاربران معمولی ساده نیست. از نظر هرم دیداری، چشم شما قبل از اینکه متن را بخواند، تصاویر موجود در اینفوگرافیک را می بیند. انیمیشن، یک مرحله از تصویر بالاتر است. یعنی شما اول تصاویر متحرک را می بینید و بعد تصاویر ثابت را و در نهایت، متن ها را. بنابراین اگر اطلاعات زیادی در اینفوگرافیک دارید که می خواهد دو یا سه تا از آنها را برجسته کنید، می توانید از تکنیک متحرک سازی استفاده کنید. یا اگر مثلاً مطلبی در اینفوگرافیک هست که قبلاً توسط رقیب یا رقبای شما طرح شده و شما می خواهید یک گام جلوتر از آنها باشید، می توانید از متحرک سازی بهره مند شوید. برای این کارها استفاده از فرمت GIF خیلی ساده تر است. می توانید چند تا فریم مختلف را طراحی و با هم تلفیق کنید و این خیلی ساده تر از این است که از یک کدنویس بخواهید در فلش یا جاوا همین کار را برای شما انجام دهد.

مصاحبه اختصاصی با رندی کروم

» از آنجایی که در دنیای امروز خیلی از مفاهیم قابل اندازه گیری هستند، آیا شاخصی هست که میزان توجه به یک اینفوگرافیک را در مقایسه با متن ساده یا عکس ساده اندازه گیری کند؟
من از لحاظ آماری تا حالا چیزی ندیدم، اما وقتی روی وب سایت خودم قرار می دهم مورد توجه زیادی قرار می گیرد. اما دانستن اینکه چه عاملی باعث می شود یک اینفوگرافیک خیلی مشهور شود و دیده شود، ساده نیست.

» یک نوع از اینفوگرافیک هست که با دیدنش در یک نگاه می توان اطلاعات کلی کسب کرد و تصویر اصلی را دید و بعد با زوم کردن روی قسمت مورد علاقه، اطلاعات بیشتری قابل دیدن هست، آیا این نوع از اینفوگرافیک اسم خاصی دارد؟
من این نوع از اینفوگرافیک را طراحی های پر داده نامگذاری می کنم که قابلیت زوم کردن دارند. معمولاً در پوسترها یا طراحی های پیچیده دیده می شوند که داستان هم نیستند، بلکه کلی داده و اطلاعات هستند که بیننده می تواند در آنها بگردد و مطلب مورد جستجو را با جزئیات بیشتر ببیند.

» وقتی راجع به اشتراک گذاری و دعوت افراد بیشتری به دیدن اینفوگرافیک ها صحبت می شود، راجع به حقوق مولف چه مواردی قابل توجه است؟
دو تا موضوع اینجا هست، یکی اینکه وقتی شما طراح یک اینفوگرافیک هستید، چطور می شود از اینکه اینفوگرافیک دست به دست بچرخد و دیده شود و مطرح شود، منتفع شد و دیگر اینکه عکس ها و طراحی های داخل اینفوگرافیک چگونه به سازنده سود برسانند که کمی پیچیده تر است. معمولاً اگر آیکون ها و تصاویر ساخته شرکت طراحی دیگری هستند باید لوگوی این شرکت ها هم در اینفوگرافیک قرار داده شود. اگر یک شرکت اینفوگرافیک شما را روی وب سایتش قرار می دهد یا اگر خیلی از افراد در وبلاگ یا صفحه فیس بوک شان اینفوگرافیک شما را به اشتراک می گذارند، باید طراحان وب سایت دقت کنند که این لینک دادن به گونه ای باشد که گوگل و سایر سایت های جستجو متوجه شوند که شما ایجاد کننده این اثر هستید و در ازای هر بار دیدن، رتبه سایت شما در این موتورهای جستجو ارتقا پیدا کند. خیلی از شرکت ها یا طراح ها مرتکب این اشتباه می شوند که اینفوگرافیک را بدون توجه به این موضوع روی صفحه فیس بوک یا شرکت قرار می دهند بدون توجه به اینکه این ساختار و ارتباط برای موتورهای جستجو قابل درک باشد. در واقع باید از Embed code استفاده کنید.

» ممنون رندی، نکته خیلی مهمی بود. من از کتابت هم خیلی استفاده کردم. در این کتاب به صورت کامل به خواننده یاد می دهی که چطور باید اینفوگرافیک طراحی کرد؟
بله. البته یک نکته خیلی مهم هم هست: توجه به مطابق بودن بودن داده ها با تصاویر، یعنی در تصویرسازی باید دقت کنید که اشتباهی بین تصاویر و ارقام شما و اصل داده ها وجود نداشته باشد. اگر به این مورد دقت نکنید کل مزیت های اینفوگرافیک از جمله قابل فهم بودن، قابلیت اشتراک گذاری، انتقال پیام سریع و قابلیت به خاطر سپاری در واقع بر علیه شما عمل می کنند چون راجع به یک اطلاعات و پیام غلط اتفاق می افتند. مثلاً خیلی اوقات، افراد نمودار pie-chart ای طراحی می کنند که مجموع قطاع های دایره، ۱۰۰% نمی شود! این به خاطر انتخاب نمودار نادرست هست. اگر چنین اشتباهی در کار شما رخ دهد، کل اینفوگرافیک فارغ از اینکه چقدر برایش زحمت کشیده اید زیر سوال می رود.

» امکانش هست کمی هم از اینفوگرافیک های داخلی شرکت ها که محرمانه تلقی می شوند هم صحبت کنی؟
بله، بعضی از اینفوگرافیک ها به خاطر ارتباط موثرتری که با مخاطب برقرار می کنند در شرکت ها استفاده می شوند تا کارکنان را آموزش دهند، تا اطلاعات مشتریان را به کارمندان و سهامداران انتقال دهند و . . . .
نمونه مهمی که خاطرم هست و ما هم این پروژه را با چند شرکت داشتیم این بود که اگر بخواهید فقط در ۵ یا ۱۰ ثانیه اطلاعاتی راجع به شرکت یا یک محصول از شرکت بدهید، چه شاخص هایی مورد نظر هست و چطور می توانید آنها را تصویری کنید. بنابراین جنبه جالب بودن و جذب مخاطب زیاد مورد نظر نبود، بلکه مختصر و مفید بودن اطلاعات ارائه شده بیشتر مورد تاکید بود.

» ممنونم رندی از اینکه به سوالها پاسخ دادی و اجازه دادی این گفت و گوی جالب و شنیدنی انجام شود. خدا نگهدار.
ممنون و خدانگهدار.

مشاهده بخش اول این مصاحبه
.
.

سفارش طراحی اینفوگرافیک

دیدگاه شما چیست؟