رنگ ، مانند شکل ، یک عنصر بصری است که مغز برای تشخیص و تمایز اشیاء از آن استفاده می کند ، حتی در احساسات ما نیز تأثیر می گذارد. رنگ بندی مناسب می تواند به طور شگفت انگیزی بر جلب توجه یک شخص موثر باشد و هر آنچه را که می خواهید منتقل کنید، تأثیرگذارتر می کند.
این امر به طور ویژه در اینفوگرافیک ها ، جایی که از عناصر بصری برای برجسته کردن متن استفاده می شود ، صادق است. نقاط، خطوط و شکل ها عناصر بارزی هستند که تقریباً در هر اینفوگرافیک مشاهده می شوند ، اما این رنگ است که می تواند زندگی را به درون طراحی بدمد.
با این حال ، برای بسیاری از افراد ، انتخاب یک پالت رنگ مناسب دشوار است – باید با این حقیقت رو به رو شویم که همه ما هنرمندانی نیستیم که رنگ را با احساس و غریزه درک می کنیم.
خبر خوب :
چند قاعده کلی وجود دارد که می توانید هنگام انتخاب ترکیب های رنگی خوب و مناسب به آن ها مراجعه کنید. شما با مطالعه مقاله زیر به آنچه برای استفاده موثر از رنگ در اینفوگرافیک بعدی خود باید بدانید دست می یابید.
روانشناسی رنگ :
اینجاست که همه چیز واقعاً سرگرم کننده و هیجان انگیز می شود.
اولین چیزی که باید برای انتخاب رنگ برای اینفوگرافیک خود بدانید، روانشناسی رنگ است. همان طور که می دانید هر رنگ احساسات خاصی را در مخاطب ایجاد می کند که می تواند به نفع یا به ضرر شما باشد. در طراحی اینفوگرافیک، روانشناسی رنگ اغلب برای تقویت پیامها استفاده میشود و می توان اطمینان حاصل کرد که احساسات مناسب با اطلاعات و پیام اینفوگرافیک به مخاطب منتقل شوند.
به عنوان مثال، رنگ قرمز می تواند حس اضطرار را منتقل کند. سبز می تواند با طبیعت مرتبط باشد. آبی را می توان برای اثر آرام بخش آن استفاده کرد. در واقع، طبق تحقیقات، رنگ آبی محبوبترین رنگ جهان است، شاید به این دلیل که در چیزهایی که مردم آرامشبخش میدانند یافت میشود: اقیانوس و آسمان. باید مخاطباتان را بشناسید و به هدف خود آگاه باشید. سپس با مطالعه روانشناسی رنگ ها و اثراتشان بر روی مخاطب، رنگ درست را انتخاب کنید.
پیشنهاد: اینفوگرافیک های زیر می تواند به دید شما نسبت به اهمیت رنگ ها کمک کند.
اتاقهای خانهی ما باید چه رنگی باشند؟
بیایید چند رنگ پرکاربرد و اثراتشان را با هم ببینیم:
نارنجی : نارنجی رنگی است که در زمینه مناسب، نشاط، سرگرمی و انرژی را افزایش می دهد. همانطور که در لوگوهای مارک هایی مانند نیکلودئون، فایرفاکس و ساوندکلاد دیده می شود، همچنین می تواند رنگ مرتبط با جوانی باشد.
قرمز : رمز رنگی فرمانبردار است که هر کجا که می روید توجه را به خود جلب می کند. قرمز به عنوان یک رنگ بازاریابی و طراحی، اغلب با هیجان، عشق و عمل همراه است. همچنین می توان از آن به عنوان رنگ هشدار استفاده کرد.
سبز : در روانشناسی رنگ، رنگ سبز رنگی با معنای مثبت، ارتباط دهنده رشد، سلامت و باروری است. به غیر از طبیعت، رنگ سبز با پول نیز مرتبط است.
به یاد داشته باشید، در حالی که استفاده از روانشناسی رنگ می تواند راهی عالی برای برجسته کردن اینفوگرافیک شما باشد، هر ترکیب رنگی که استفاده می کنید باید با برند شما و هر اطلاعاتی که در گرافیک وجود دارد، هماهنگی منطقی باشد.
به عنوان مثال، یک اینفوگرافیک با محتوایی با موضوع جدی، مانند بیماری، ممکن است با طرح رنگی با سایه های سبز به خوبی مطابقت نداشته باشد.
در یک اینفوگرافیک شما به حداقل دو رنگ برای طراحی اطلاعات نیاز دارید. برای اینکه بتوانید یک پالت رنگی مناسب برای طرحتان انتخاب کنید ما به شما چند روش معرفی می کنیم:
- اصولی ترین روش: استفاده از تئوری رنگ
حالا بیایید اصول پایه ای را با هم مرور کنیم. در ادامه برخی از اصطلاحات فنی مورد استفاده برای توصیف رنگ آورده شده است. دانستن این اصطلاحات به شما امکان می دهد قوانین رنگ را بهتر درک کنید.
رنگ Hue | – رنگ اصلی یک جسم همانطور که در چرخ رنگ مشاهده می شود (به عنوان مثال آبی ، قرمز ، سبز)
تن Tone | – مخلوطی از یک رنگ خالص و خاکستری است
اشباع Saturation | – شدت یا نشاط یک رنگ
سایه Shade| – رنگی است که با مخلوط کردن رنگ با سیاه ایجاد شده و باعث افزایش تیرگی می شود
رنگ Tint| – رنگی است که با مخلوط کردن رنگ با رنگ سفید ایجاد شده و باعث کاهش تیرگی می شود
مقدار Value | – تیرگی یا تیرگی یک رنگ
روشنایی brightness |- میزان حضور نور در رنگ
نیازی نیست این اصطلاحات کلیدی را خیلی دقیق بشناسید، اما دانستن تفاوت بین آن ها، مثلا وقتی صحبت از رنگ و روشنایی می شود، به شما کمک می کند گزینه های طراحی خود را بهتر برای مشتری یا رئیس خود توضیح دهید.
دانستن این اصطلاحات همچنین به شما امکان می دهد که قوانین رنگ را بهتر درک کنید. به علاوه شناختن این موارد باعث می شود قوانین استفاده از رنگ را بهتر درک کنید.
در واقع شما باید از بین میلیون ها رنگ، یک یا چند رنگ برای طرحتان انتخاب کنید، سردرگمی در میان این انتخاب ها طبیعی است.
از چند رنگ باید استفاده کنید؟ کدام رنگ ها به هم می آیند؟ کدام رنگ ها با هم ترکیب خوبی نمی شوند؟
از دایره رنگ استفاده کنید
اینجا جاییست که دایره رنگ وارد می شود. دایره رنگ بدون شک مفیدترین ابزار برای انتخاب انواع پالت های رنگی است. با ارائه بصری تئوری رنگ به شما کمک می کند انتخاب های درستی داشته باشید.
دایره رنگ از 3 دسته رنگ های اصلی، فرعی و ترکیبی تشکیل شده است.
با استفاده از دایره رنگ می توانید قوانین هارمونی رنگ را پیاده سازی کنید تا یک ترکیب رنگ خوب بدست آورید. روش های متفاوتی برای انتخاب ترکیب رنگ خوب با استفاده از دایره رنگ وجود دارد که در شکل زیر این موارد نشان داده شده اند. بسته به تعداد رنگ هایی که برای طراحی اینفوگرافیکتان احتیاج دارید از یکی از روش های زیر استفاده کنید. در هر مورد با تغییر خصوصیات رنگ های انتخابی مانند تن، سایه، مقدار یا … می توانید ترکیب رنگ های جذاب و متنوعی بسازید.
در این مرحله دیدن ویدئو زیر را شدیدا به شما پیشنهاد می کنیم. در این ویدئو به زبان ساده استفاده از دایره رنگ و همچنین انتخاب پالت مناسب توضیح داده شده است:
ویدئو رنگ (به زودی فعال میشود)
2. استفاده از سایت های تولید پالت رنگی
سایت هایی هستند که می توانند به شما برای انتخاب پالت رنگی مناسب کمک کنند. این سایت ها پالت هایی متناسب با موضوعات خاص و با رعایت اصول دایره رنگ به شما ارائه می دهند. برخی از این سایت ها را در ادامه می بینید.
https://www.pantone.com/color-finder#/pick?pantoneBook=pantoneSolidCoatedV3M2
3.الهام از طبیعت
وقتی شک دارید، به طبیعت اعتماد کنید تا الهام بخش شما باشد. هیچ چیز بهتر از هماهنگی رنگی که به طور طبیعی در محیط ما یافت می شود، نیست، چه ترکیب آبی، سبز و سفید که در آسمان ها و درختان یافت می شود چه بسیاری از سایه های آبی موجود در اقیانوس.
4.برداشتن پالت رنگی از یک طرح آماده
اگر یک اینفوگرافیک در یک وبسایت، اینستاگرام یا پینترست با رنگهای زیبا میبینید، میتوانید آن را دانلود کنید یا اسکرین شات بگیرید و از ابزاری برای نمونهبرداری از پالت رنگ آن استفاده کنید.
طراحی اینفوگرافیک با استفاده از پالت رنگی ای که انتخاب کردیم
بعد از تمام مراحلی که در بالا توضیح دادیم شما قادر خواهید بود یک پالت رنگی مناسب برای طرحتان انتخاب کنید. حالا وقت ان رسیده که اینفوگرافیک خود را با استفاده از آن طراحی کنید. باید بدانید از کدام رنگ در زمینه از کدام در پیام های محوری و از کدام برای پیکربندی اصلی استفاده کنید. و همچنین بدانید در هر نرم افزار چطور می توان از این کد رنگ ها و پالت ها استفاده کرد.
برای دیدن نمونه های بیشتر و همین طور قوانین خاص استفاده از رنگ ها در طراحی گرافیک و وارد کردن پالت های رنگی به نرم افزارهایی مثل پاورپوینت و ایلستریتور پیشنهاد میکنیم حتما فیلم وبینار رنگ شناسی ما را ببینید. منتظر نظرات شما هستیم.
2 دیدگاه ها
بسیار آموزنده بود ممنون
خوشحالیم که مورد استفاده و توجه شما قرار گرفت