به جرات می توان گفت لوئیس چومپیتاز یکی از برترین طراحان بین المللی اینفوگرافیک و تصویرسازی مطبوعات است وی که اهل کشور پرو است در 15 سال گذشته سابقه همکاری با شرکت ها و تیم های رسانه ای چند ملیتی چینی ، مالزیایی، هندی ، انگلیسی ،اسپانیایی و عربی را داشته است . آثار او تا کنون برنده چند جایزه معتبر بین المللی نظیر انجمن طراحی خبر (SND) ، انجمن جهانی روزنامه ها و ناشران خبر (WAN-IFRA) ، جایزه مسابقات مالوفیج اسپانیا (Malofiej) و جایزه پولیتزر در صنعت اینفوگرافیک شده است.
او از سال 2007 در کشور امارات متحده عربی، به عنوان رئیس بخش گرافیک چندین روزنامه دبی(Dubai Media Incorporated ، Al Bayan Newspaper)، مشغول به کار است . او یکی از اعضای فعال انجمن طراحی خبر (SND) ، انجمن جهانی روزنامه ها و ناشران خبر (WAN-IFRA) است که در کنفرانس ها و دانشگاه های مختلف سراسر دنیا ، به سخنرانی و تدریس می پردازد.
نخستین جشنواره اینفوگرافیک فارسی، مصاحبه ای اختصاصی با “لوئیس چومپیتاز” انجام داده است که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.
» کاربردها و حوزه های کاری اینفوگرافیک از نظر شما کدامند؟
به اعتقاد من هر کجا که درک یک مفهوم برای مخاطب دشوار باشد، اینفوگرافیک به مخاطب کمک خواهد کرد. این می تواند حتی بصورت یک طرح ساده، نقشه، یک کتابچه راهنما و یا حتی یک نمودار سازمانی باشد. مثلا نماد های موجود در تلفن همراه و یا دیاگرام های مختلف روی یک دوربین دیجیتال به ما کمک می کند تا با آن ابزار جدید بهتر ارتباط برقرار کنیم و نحوه کار با آن را بهتر فرا بگیریم. در واقع اینفوگرافیک ها همه جا هستند و به عنوان یک ابزار عملی و کاربردی در ارائه مفاهیم پیچیده به ما کمک خواهند کرد.
» مخاطبان اینفوگرافیک چه افراد و سازمان هایی هستند؟
مخاطبان، خوانندگان و هر کسی که نیاز است یک خبر یا موضوعی را به او اطلاع دهید؛ فارغ از سن، میزان تحصیلات و زمینه کاری آنها اگر اطلاعات را بصورت بصری به آنها منتقل نمایید، راحت تر می فهمند. ترفند این است که شما مخاطبان خود را می شناسید و با آنها از طریقی صحبت می کنید که بهتر دریافت می کنند و از آن لذت می برند.
» افرادی که می خواهند وارد حوزه اینفوگرافیک شوند باید از کجا شروع کنند؟
خوشبختانه گرافیک های اطلاع رسان، رشته ای پویا و وسیع است که افراد از زمینه های مختلف می توانند وارد آن شوند. معماران و طراحان گرافیک بواسطه پس زمینه تحصیلی خود شاید ارتباط بیشتری با این حوزه برقرار کنند. روزنامه نگاران بواسطه ارتباط با خبر و انتقال اطلاعات نیز می توانند وارد این حوزه شوند چرا که بیان یک رویداد هسته اصلی اینفوگرافیک ها هستند. به طور کلی برای وارد شدن به هر کاری نیازمند یادگیری مقدمات و مهارت های لازم آن حرفه هستید.
» آیا طراحی اینفوگرافیک یک کار انفرادی است یا یک کار تیمی؟
به طور کلی بستگی به نوع طراحی دارد. فرآیند طراحی معمولا با انتخاب موضوع و تخمین حجم اطلاعات و مواردی که قرار است نمایش داده شود، آغاز می گردد. پیش از شروع بصری سازی، لازم است که اطلاعات و داده ها را در سطوح مختلف سازماندهی کنید. یک خلاصه از طرح بنویسید، ویرایش کنید، تجزیه و تحلیل کنید و مجددا اطلاعات را ویرایش کنید. سپس در مورد بهترین شیوه نمایش تصمیم بگیرید و آنرا با دیگران مطرح کنید و نظرات آنها را بشنوید، پس از بررسی پیشنهادات شروع به طراحی کنید.
» آیا مفهوم اینفوگرافیک در اذهان عمومی یکسان است؟ اگر خیر توضیح دهید.
اکثر مردم در کلیت آن یکسان فکر می کنند. اما من می خواهم بگویم که تفاوت ها از شیوه های مختلف ارائه نشأت می گیرند. در حقیقت کیفیت یک اینفوگرافیک، به عنوان یک ابزار ارتباطی ، توسط خوانندگان آن تعیین می شود و به همین خاطر ممکن است تعاریف متفاوتی ارائه شود. ممکن است برخی از عناصر بصری، عموما دارای یک مفهوم باشند اما زبان تصویری، قراردادی است میان افراد و ممکن است در جوامع و فرهنگهای مختلف، برداشتهای متفاوتی از آن شود.
» چالش های پیشرو فرآیند آماده سازی و طراحی اینفوگرافیک چیست؟
زمانیکه ما در مورد فرایند طراحی و آماده سازی اینفوگرافیک صحبت می کنیم، نگرانی اصلی چیزی است که مجبورم بارها و بارها تکرار کنم:
شفایت و گویا بودن طرح بر زیبایی آن مقدم است.همانطور که طراح تکنیک های مختلف طراحی اینفوگرافیک را می آموزد، باید بتواند بر سلسله مراتب اطلاعات تمرکز پیدا کند و علاوه بر آن مهارت جدا کردن و تشخیص اطلاعات مهم را کسب نماید تا جایی که اینفوگرافیک طراحی شده بیشتر و بیشتر قابل استفاده باشد.