لزوماً اینفوگرافیکها دستههای پراکنده اعداد و تصاویری با ابعاد کشیده نیستند. بلکه چیزی فراتر از چیدمان آمار و ارقام است. امروزه در برخی از اینفوگرافیکهای داخلی و خارجی مشاهده میشود که متون و تصاویر به چند بخش کوچک تقسیم میشوند و با چینشی جدید، مجدداً در یک صفحه قرار میگیرند؛ این در حالی است که به نظر میرسد با یک صفحهآرایی متفاوت، نهتنها کمکی به تفهیم اطلاعات نشده است، بلکه باعث سردرگمی بیشتر مخاطب شده است. درواقع شیوههای گوناگونی برای طراحی اینفوگرافیک وجود دارد که هریک مزایای خاص خود را دارند. یک اطلاعنگاشت اصولی، فارغ از اندازه و فن پیادهسازی، با روایت صحیح و منطقی اطلاعات، باید نتیجهگیری درستی از دادهها و اطلاعات ارائه دهد. ازاینرو آشنایی با انواع اینفوگرافیک ها و شیوههای نمایش صحیح اطلاعات، ضروری است.
1 . دیداریسازی مقالات
دیداریسازی مقالات در حقیقت شیوه ای است برای به تصویر درآوردن متون و مقالات طولانی. توصیه میشود مقادیر کیفی و متون کتابها، با این شیوه به تصویر درآیند. با این روش، فهم اطلاعات آسانتر شده و بیشتر به اشتراکگذاشته میشود. انتخاب یک عنوان جذاب و تأثیرگذار برای آن اکیداً توصیه میشود.
2 . فلوچارت
یک فلوچارت میتواند با هدایت و ارائه گزینههای مشخص، کاربر را در رسیدن به پاسخ صحیح راهنمایی نماید. طراحی فلوچارت آسان است و مخاطبان ارتباط خوبی با آن برقرار میکنند.
3 . خط زمان
بسیاری از ما با خط زمان آشنا هستیم. خط زمان، مخاطب را به سفری تاریخی میبرد. این شیوه بهترین انتخاب برای اطلاعاتی است که زمان و روند در آنها اولویت دارد. با توجه به نوع اطلاعات، طراحی یک خط زمان میتواند ساده یا پیچیده باشد و برای افرادی که به سفر و تاریخ علاقهمند هستند، بسیار جذاب است.
4 . اطلاعات مفید
برای تشریح مسائل علمی و ارائه نکات کلیدی، این شیوه بسیار مناسب است. ازآنجاییکه جنبه علمی – آموزشی این نوع طرحها بسیار مهم است، بهعنوان یک طرح مرجع میتواند بارها به اشتراک گذاشته شود و حتی به چاپ برسد. باید توجه داشت که کاربردی بودن طرح بر شیوه طراحی اولویت دارد.
5 . مقایسهای
از اینفوگرافیک های مقایسهای، برای نمایش تفاوتها و مقایسه ویژگیهای دو موضوع مختلف در کنار هم استفاده میشود. در طراحی این نوع از اینفوگرافیک ها، معمولاً صفحه به دو قسمت مساوی تقسیم شده و هر بخش به ارائه اطلاعات در مورد موضوعی خاص میپردازد و نهایتاً در یک نگاه کلی، مقایسه دو موضوع را امکانپذیر میسازد.
6 . اعداد شاخص
از این نوع اینفوگرافیک ها، برای نمایش حجم قابلتوجهی از اعداد، دادهها و آمارهای شاخص عددی استفاده میشود. معمولاً اعداد شاخص بهصورت بزرگتر (برجستهتر) و سایر مقادیر عددی در قالب نمودار نشان داده میشوند. همواره باید به این نکته توجه داشت که یک طرح خوب، باید مفهوم دادهها را بهدرستی بیان نماید.
7 . خلاقانه (تصویری)
از تصاویر و تکنیک عکاسی میتوان برای نمایش تأثیرگذار اطلاعات استفاده نمود. اینفوگرافیک های خلاقانه معمولاً طراحی سادهای دارند اما خلاقیت در آنها حرف اول را میزند. بهرهگیری از عناصر زندگی روزمره میتواند در جذابتر شدن یک طرح موثر باشد. همچنین برای ارائه اطلاعات تکمیلی در کنار تصویر، میتوان از متن استفاده نمود.
8 . دیداریسازی دادهها
به کمک دیداریسازی دادهها میتوان یکروند منطقی میان مجموعهای از دادههای پراکنده کشف نمود. همچنین با تشخیص ارتباط میان دادهها میتوان تحلیل بهتری از مسائل ارائه نمود. باید در نظر داشت که کاربردی بودن این نوع طراحی اولویت دارد.
تا اینجا با انواع گونههای طراحی اینفوگرافیک آشنا شدید. اما اگر تاکنون نتوانستهاید شیوه مناسب را برگزینید، فلوچارت زیر، در این راه به شما کمک خواهد کرد:
2 دیدگاه ها
به نظرم دسته بندی مناسبی برای بیان اینفوگرافیک نیست متاسفانه.. مثلا بخش دیداری شدن مقالات مبهم است.. میشد از تقسیمبندیهایی که اساتید اینفوگرافیک استفاده کردن یا کتابهای این زمینه برای دسته بندی استفاده کرد.. هر چند این مقاله داره سعی می کنه تا تصویر واضحی ارایه کنه ولی به نظر در اولین قدم بهتره بگیم اینفوگرافیک یا آماریست (مقایسه تک خط، مقایسه چند خط، اعداد و…) یا غیرآماریست (تشریح یک شی، خطزمان و…) اینطوری اگه جلو میرفت مخاطب بهتر درک میکرد..
جناب آقای کاظمی
سلام و عرض ادب
ضمن تشکر از جنابعالی، همان طور که استحضار دارید تعاریف و دسته بندی های بسیار متفاوتی توسط صاحب نظران این حوزه برای اینفوگرافیک ها ارائه شده است که متاسفانه اجماع نظری نیز برای آن وجود ندارد. در خصوص مقاله فوق نیز لازم به توضیح است که منبع اصلی آن وب سایت piktochart بوده و تیم اینفوگرافیک به ترجمه و تدوین این مقاله پرداخته است.
به هر حال جهت پربارتر شدن این مطلب، در صورت امکان مطالب تان را برای ما ارسال فرمایید تا با ذکر نام خودتان، در وب سایت منتشر نماییم.
با احترام
موفق و سلامت باشید