اگر به اطراف خود نگاه کنیم اشکال هندسی همه جا هستند.
یک عمر تماشای اشکال مختلف تأثیر عمیقی بر نحوه درک ما از آنها داشته است. به همین علت، آنها پتانسیل تحریک احساسات و افکار خاصی در ما دارند.
اگر درگیر هر نوع طراحی وب یا گرافیک هستید، این خبر خوبی است.
هر اثر هنری قرار است موضوعی خاص اما به شیوهای ظریف و غیرکلامی منتقل کند. با درک روانشناسی اشکال، می توانید از آن ها به گونه ای استفاده کنید که به رساندن پیام شما کمک کند.
در مقابل، درک ضعیف روانشناسی شکل می تواند ارتباط بصری طراحی شما را دچار مشکل کند.
و هرچه درک این موضوع برای مردم دشوارتر باشد که طراحی شما چه پیامی دارد، تعامل کمتری با آن خواهند داشت.
بنابراین در این مقاله، نگاهی به رایج ترین اشکال هندسی، آنچه منتقل می کنند و بهترین روش ها برای استفاده موثر از آنها در استراتژی بازاریابی بصری، خواهیم انداخت.
روانشناسی اشکال در طراحی گرافیک
هر شکل منحصربهفرد است، اما همه آنها برای بیان ایدهها، هدایت افکارمان یا ایجاد یک احساس خاص، بر درک مشترک فرهنگ و آنچه برای ما آشناست تکیه میکنند.
حالا به این موضوع فکر کنید
شکل (یا اشکال) مناسب برای بروشور، ارائه یا اینفوگرافیک بعدی شما چیست؟
اشکال زیر، همراه با ویژگی های آن ها، به تصمیم گیری شما کمک می کند.
- مربع و مستطیل
مربع و مستطیل از رایج ترین اشکال هندسی هستند که با آنها آشنا هستیم. مستطیل و مربع نشان دهنده آشنایی، راحتی، امنیت و احساس آرامش است.
حتی زمانی که در مرکز توجه نیستند، تقریباً در هر طراحی به عنوان یک پایه یا یک قاب برای ایجاد حس ثبات استفاده می شود. دلیل این موضوع این است که زوایایی که یک مربع یا مستطیل را تشکیل می دهند یک نظم ریاضی دارند.
از دیگر مفاهیمی که این اشکال به آن اشاره می کنند، سکون و وزن است. مانند آپارتمان ها و ساختمان ها، مردم انتظار دارند که مستطیل ها جایگاه خود را حفظ کنند.
به عنوان مثال، هنگام ایجاد یک مسکات برای برندتان، می توانید از شکل مربع یا مستطیل استفاده کنید تا آن را محکم، با ابهت یا سنگین نشان دهید. زیرا این اشکال، قابلیت اطمینان، قدرت و اعتماد را نشان می دهند.
برای مثال، لوگوی زیر را ببینید از یک سر مربع شکل برای انتقال اعتبار شخصیت معلم مانند خود استفاده می کند.
2. مثلث
در حالی که مربع ها و مستطیل ها حس سکون و آرامش می دهند، اشکال مثلثی در طبیعت پویا هستند. در روانشناسی شکل، از آن ها برای نشان دادن ماجراجویی، شدت یا رسیدن به جایی استفاده می شود.
به عنوان مثال، اشکال مثلثی در طراحی پوستر زیر نشان دهنده غیرقابل پیش بینی بودن و انرژی هستند.
وقتی به پایین اشاره می کنیم، مثلث ها ما را به یاد سر نیزه ها و دندان های تیز می اندازند که نمادی از درگیری، بی ثباتی و خطر است.
هنگامی که به سمت بالا اشاره می کنند، نشان دهنده موفقیت و قدرت هستند. در واقع، بسیاری از سازه های باستانی مانند زیگورات ها و اهرام مثلثی شکل هستند و این تصور را ایجاد می کنند که به سمت خدایان می روند.
به همین دلیل از مثلث در مفاهیم مرتبط با حکمت الهی و کشف نفس استفاده شده است. سه نقطه تیز یک مثلث نمادی از قفل شدن انرژی در داخل است تا به اتحاد ذهن، روح و بدن کمک کند.
علاوه بر این، ما معمولا مثلث ها را به عنوان وسیله ای برای انتقال مسیرها در علائم جاده، قطب نما، نقشه ها و سایر زمینه ها می بینیم.
3. دایره و بیضی
گرد بودن دایره ها و بیضی ها دلالت بر نرمی، انعطاف پذیری، حرکت و سیال بودن دارد. این اشکال هندسی به این ایده که در حال حرکت هستند یا اینکه چیزی به سختی قابل نگه داشتن است، اشاره می کنند. می دانید چرا؟
چون آنها ما را به یاد توپ یا چرخ می اندازند، یا اجرام آسمانی که همیشه در حال حرکت هستند، مانند خورشید، ماه و سیارات مختلف. به عنوان مثال، طرح زیر را در نظر بگیرید، که از اشکال دایره ای برای جذب تلاش بی پایان ما برای اکتشافات جدید استفاده می کند.
جایی که مربع ها وزن و قدرت را نشان می دهند، اشکال دایره ای مانند ابرها یا حباب ها، کرکی و سبک هستند. عدم وجود لبه های تیز نیز باعث می شود آن ها گرم و دوستانه به نظر برسند. به همین دلیل اغلب برای معرفی افراد پشت برندها استفاده می شود.
علاوه بر این، دایره ها مفهوم تداوم و کامل بودن را نشان می دهند. آنها نماد کل ابدی هستند زیرا هیچ آغاز یا پایانی در ساختارهای دایره ای وجود ندارد، که منجر به همراهی آنها با ایده های بلندی مانند کارما یا ابدیت می شود.
4. پنج ضلعی، شش ضلعی و هشت ضلعی
اشکال زیادی با بیش از چهار ضلع وجود دارد، اما پنج ضلعی، شش ضلعی و هشت ضلعی از محبوب ترین آن ها هستند. ما این اشکال را جزئی از زندگی و کارهای روزمره خود می بینیم، به شکل کاشی کف، چتر، تابلوهای توقف، کندو و غیره. در نتیجه، آنها جای تعجب نیست که آنها به شدت در پازل ها، ارائه ها و اینفوگرافیک ها استفاده می شوند.
ابعاد و پیچیدگی این اشکال نیز حال و هوای بزرگ و آینده نگرانه ای را منتقل می کند. به همین دلیل، ما اغلب شاهد استفاده از آن ها در ادبیات علمی تخیلی و فیلم های سینمایی، همراه با ساختمان های شاخص هستیم.
بنابراین اگر برند شما در حوزه های مرتبط با علم و فناوری فعالیت می کند، می توانید از این اشکال در جاهای مختلف از جمله لوگوی خود استفاده کنید.
5. اشکال انتزاعی
اشکال انتزاعی معمولا نمادها و آیکون هایی هستند که می توانند برای بخش ها یا فرهنگ های مختلف معانی مختلفی داشته باشند. نمادگرایی یا ارجاعات ارائه شده توسط این اشکال جهانی نیست. بلکه بر اساس زمینه خاص متفاوت است. آیکون های زیر نمونه خوبی هستند.
اگر از علاقه مندان به بیت کوین هستید، احتمالاً تک تک نمادهای بیت کوین را در تصویر بالا می شناسید. در غیر این صورت شاید برایتان مفهومی نداشته باشند.
به طور مشابه، نماد صلیب، در برخی فرهنگ ها، به معنای چهار فصل است، در حالی که در برخی دیگر، نمادی برای قربانی کردن و مصلوب شدن است.
چرا این موضوع را مطرح کردیم؟
نکته این است که در غیاب ادراک فرهنگی مشترک، شکل انتزاعی ممکن است برای بیننده معنایی نداشته باشد. بنابراین هنگام در نظر گرفتن این اشکال برای دارایی های برند خود، بهتر است درک عمیقی از مخاطبان هدف خود و توانایی آنها برای شناسایی اشکال در زمینه مناسب داشته باشید.
در هر صورت، از آنها در اینفوگرافیک یا طرح های دیگر خود استفاده کنید تا بر یک ایده یا مفهوم واحد تأکید کنید. همچنین، سعی کنید آنها را با اشکال دیگری جفت کنید که پیام شما را بیشتر روشن می کند. استفاده از بسیاری از اشکال انتزاعی به صورت مجزا می تواند مخاطب هدف شما را گیج کند.
با درک روانشناسی اشکال ارتباط موثرتری با مخاطب خود برقرار کنید
همانطور که در بالا ذکر شد، اشکال هندسی ابزارهای ارتباطی همه کاره ای هستند که اگر در ساختن طرح های قانع کننده جدی هستید، باید آن ها را درک کنید. آن ها به شما کمک می کنند تا حس و حال دقیق و پیامی که در ذهن دارید را منتقل کنید.
از سوی دیگر، نادیده گرفتن روانشناسی اشکال، طرح های گرافیکی و صفحات وب شما ظاهر خوبی دارند اما با اهداف طراحی شما مطابقت ندارند. به همین دلیل، دانستن نوع اشکالی که می تواند به دستیابی به هدف شما کمک کند ضروری است.
البته، برای دستیابی به روانشناسی اشکال، کمی زمان، تجربه و تمرین نیاز است. اما این دلیل بیشتری برای ادامه دادن و مراجعه به نکاتی است که در بالا برای راهنمایی ذکر کردیم.
قبل از اینکه متوجه شوید، شناسایی اشکال مناسب برای پروژه های شما به طور طبیعی شروع می شود!