کمتر کسی است که با طراحی خبر و اینفوگرافیک ها سرو کار داشته باشد اما نامی از “آلبرتو کایرو” نشنیده باشد. سابقه او بیانگر جایگاه علمی وی در این حوزه است : برنده چندین جایزه بین المللی در عرصه مطبوعات و مجلات ، استاد دانشکده ارتباطات دانشگاه میامی آمریکا،نویسنده کتاب در باب اینفوگرافیک و تصویر سازی داده ها ، حضور مستمر و سخنرانی در تمام کنفرانس های بزرگ بین المللی مربوط به اطلاع رسانی گرافیکی و روزنامه نگاری تصویری. او یکی از افراد با استعداد و حرفه ای در حوزه گرافیک های اطلاع رسان است که همواره دغدغه او ارتقا و پیشرفت این هنر بوده است . از اقدامات تاثیر گذار او جمع آوری 106 امضا از برترین طراحان و افراد معتبر این رشته در بیش از 27 کشور جهان بوده است که خواستار بالاتر بردن استاندارد طراحی اینفوگرافیک هستند . همچنین پیشنهاد تدوین چک لیست شش گانه جهت اطمینان از طراحی یک اینفوگرافیک خوب از دیگر اقدامات اوست.
آلبرتو کایرو از سال 1997 در حوزه تصویرسازی و گرافیک های اطلاع رسان مشغول به فعالیت است. مدیر بخش اینفوگرافیک دو رسانه معتبر در اسپانیا(elmundo.es) و در برزیل (Época magazine) از دیگر فعالیت های اوست . او همچنین به عنوان مدرس در دانشگاه کارولینای شمالی و از سال 2012 در دانشگاه میامی آمریکا مشغول به کار است. او تا کنون در بیش از 20 کشور جهان، کارگاه های آموزشی برگزار کرده است.
نخستین جشنواره اینفوگرافیک فارسی، مصاحبه ای اختصاصی با “آلبرتو کایرو” انجام داده است که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.
» در ابتدا خود را برای خوانندگان ما معرفی بفرمایید:
اصالتا اهل اسپانیا هستم و در دانشگاه میامی آمریکا به تدریس اینفوگرافیک و بصری سازی اطلاعات ،مشغول هستم . کتاب جدیدم با عنوان هنر کاربردی (The Functional Art)– معرفی اینفوگرافیک و تصویرسازی اطلاعات ، در سپتامبر 2012 منتشر می گردد . همچینین تجربیات و دانسته های خود در مورد این هنر ، در وب سایت شخصی ام در اختیار دیگران قرار می دهم.
» از نظر شما اینفوگرافیک چیست؟
اینفوگرافیک ، نمایشگر گرافیکی داده ها و اطلاعات است؛ به این معنا که داده ها و مفاهیم با عناصر گرافیکی نظیر نمودارهای آماری،نقشه ها،دیاگرام ها،تصویر سازی های توضیحی و … به نمایش در می آیند .
» چرا به اینفوگرافیک نیاز است؟
ذهن ما انسانها به گونه بصری شکل گرفته است و با مفاهیمی که در قالب تصویر بیان می شوند، بهتر ارتباط برقرار می کند. برای مثال، شما می خواهید آدرس یک مهمانی را به دوست خود بدهید . بهترین راه برای برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات به او ، رسم نقشه محل برگزاری است . بله ؛ این اینفوگرافیک است .یک مثال دیگر، شما می خواهید آمار بیکاری در کشور را نمایش دهید ، اگر شما این اطلاعات را بصورت جداول عددی ساده ، ارائه دهید، درک کردن و تجسم آن برای مخاطبان بسیار مشکل خواهد بود . حال اگر شما این اطلاعات را در قالب نمودار ارائه کنید ، مخاظب به خوبی با روند آمار آشنا می شود و آنرا به خوبی درک خواهد کرد.
» کاربردها و حوزه های کاری اینفوگرافیک از نظر شما کدامند؟
اینفوگرافیک ها کاربرد های متعددی دارند :
در رسانه ، برقرار ارتباط بهتر با مخاطبان
در تجارت ، درک بهتر از اطلاعات و آنالیز داده ها
در جامعه و دولت ، درک بهتر مسائل مختلف زندگی شهروندان
» مخاطبان اینفوگرافیک چه افراد و سازمان هایی هستند؟
به جرئت می توانم بگویم تمام افراد مخاطب اینفوگرافیک ها هستند .
» افرادی که میخواهند وارد حوزه اینفوگرافیک شوند از کجا شروع کنند؟
همانطور که در کتاب خود – هنر کاربردی- به آن اشاره کرده ام ، اولین نکته درک “اینفوگرافیک” به عنوان ابزاری برای تفهیم داده ها و اطلاعات است . اینفوگرافیک ها فقط یک تصویر یا نقاشی نیستند،اولویت اول ،کاربردی بودن آن است و بعد از آن، جذاب و سرگرم کننده بودن شکل ظاهری. شما ابتدا باید ساختار آنرا بسازید و بعد مفاهیمی چون رنگ و حروف نگاری و … را به آن وارد کنید .
اینفوگرافیک ها ، آرایش تصویری اطلاعات هستند که افراد را قادر می سازند آنچه را که با چشم غیر مسلح نمی توانند ببینند به راحتی تشخیص دهند و به کمک آن روند و الگوی داده ها را درک نمایند.
سپس نیازمند کمی دانش روزنامه نگاری، طراحی گرافیک، آمار، نقشه کشی و برخی از نرم افزار ها چون اکسل و ایلوستریتور و … هستید.
» آیا طراحی اینفوگرافیک یک کار انفرادی است یا یک کار تیمی؟
این بستگی به پیچیدگی طراحی اینفوگرافیک دارد .نمودارها و نقشه های ساده توسط یک نفر هم می تواند طراحی شوند. اما در نمونه های پیچیده تر مانند اینفوگرافیک های تعاملی، نیازمند بهره گیری از مهارت مختلفی چون طراح گرافیک ، برنامه نویس و … هستیم.
» آیا مفهوم اینفوگرافیک در اذهان عمومی یکسان است؟ اگر خیر توضیح دهید.
در مفهوم کلی بله ،اما در جزییات خیر. فکر نمیکنم یک دسته از اعداد که توسط تصاویر ، آیکون ها و کادر های رنگی محصور شده باشند و فقط دارای یک صفحه آرایی خوب(البته گاهی اوقات!! ) باشند را بتوان یک اینفوگرافیک واقعی نامید. برای ساخت یک اینفوگرافیک واقعی ، شما نیازمند تامین بستر ارائه مناسب هستید، طراحی شما باید دارای یک روند منطقی باشد و همچنین اجازه اکتشاف داده ها و تعامل بیشتر را به مخاطب خود بدهید.
» چالش های پیشرو فرآیند آماده سازی و طراحی اینفوگرافیک چیست؟
به طور کلی برخی از طراحان می خواهند که اجازه فکر کردن را از مخاطب خود بگیرند و صرفا خود را یک هنرمند و گاهی اوقات یک مهندس می دانند . درحالیکه وظیفه یک طراح اینفوگرافیک ساماندهی و مرتب کردن داده هایی است که قرار است به بهترین شکل به مخاطب ارائه شود.
همانطور که قبلا گفتم، که شما باید از ساختار و روند کلی طرح مراقبت کنید و پس از آن در مورد زیبایی شناسی و سبک بصری آن فکر کنید.