خانه اینفوگرافیک چیست ؟

اینفوگرافیک چیست ؟

احتمالاً این جمله را بارها شنیده‌اید که «ارزش یک تصویر بیش از هزار کلمه است». اساساً این جمله بیانگر ارزش و کارایی ارتباط تصویری (visual communication) است. حقیقت آن است که بیشترین دریافت ما از محیط پیرامونمان به‎وسیله قوه بینایی صورت می‌گیرد و مغز ما علاقه زیادی به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به‌صورت تصویری دارد؛ بر همین اساس اگر اطلاع‌رسانی و انتقال پیام به کمک تصویر صورت پذیرد، اثرگذاری و مدت ماندگاری آن در ذهن مخاطب بیشتر خواهد بود. اینجاست که اینفوگرافیک‌ها به کمک ما می‌آیند.

اینفوگرافیک‌ها نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند که هدف آن‌ها ارائه سریع و ساده اطلاعات پیچیده است.

به بیان ساده‌تر، اینفوگرافیک‌ها به کمک عناصر بصری نظیر عکس، نمودار، نقشه، دیاگرام و … سعی می‌کنند تا مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات پیچیده را به‌گونه‌ای به تصویر درآوردند که پیام به شیوه‌ای سریع و قابل‌فهم به مخاطب منتقل شود.

واژه ‌شناسی

واژه اینفوگرافیک (infographic) کوتاه شده عبارت information graphic است که فرهنگستان زبان و ادب فارسی «اطلاع‌نگاشت» را برای معادل فارسی آن برگزیده است. البته ممکن است عباراتی چون گرافیک اطلاع‌رسان، داده نما، اینفوگرافی، اینفوگراف و … در سایر رسانه‌ها دیده شود.

دیداری‌سازی داده‌ها یا Data visualization از دیگر عباراتی است که اغلب در کنار اینفوگرافیک‌ها به‌کاربرده می‌شود. دیداری‌سازی داده‌ها در حقیقت به تصویر درآوردن داده‌ها و مقادیر اندازه‌گیری شده عددی با استفاده از نقشه‌ها، سلسله‌مراتب، شبکه‌ها سری‌های زمانی و انواع نمودارها است.

٣٠,٠٠٠ سال قبل از میلاد

اولین نمونه‌های اینفوگرافیک‌ها به اواخر عصر سنگ در غار شُوِه (Chauvet) در جنوب فرانسه باز می‌گردد که پیشینیان ما، پرتره‎هایی از حیوانات را بر روی دیواره غارها نقاشی کردند.

٣,٠٠٠ سال قبل از میلاد

خط هیروگلیف مصری از نمونه‌های خوب اینفوگرافیک های اولیه است که از نمادهای گرافیکی و آیکون‌های برای بیان مقاصد گوناگون پدید آمد.

١٣٥٠ میلادی

نیکول اورسم (Nicole Oresme)، از فیلسوفان مهم قرون وسطی بود که یکی از اولین گراف‌ها را برای تشریح چگونگی اندازه گیری حرکت اشیا ترسیم نمود.

١٥١٠ میلادی

لئوناردو داوینچی، نابغۀ دوران رنسانس، با ترکیب نوشته‌های آموزشی با تصاویر، مخصوصاً در عرصۀ آناتومی بدن انسان و شرح اختراعات و سازه‌های مهندسی خود از مبتکران تصویرگری علمی بوده است.

١٧٨٦ میلادی

ویلیام پلی‌فیر (William Playfair) مهندس اسکاتلندی، از پیشگامان دیداری‌سازی داده‌ها (Data Visualization) بود. او در کتاب خود با عنوان اطلس سیاسی تجاری، برای اولین بار با استفاده از نمودارهای خطی، دایره‌ای و میله‎ای، به تشریح داده‌های عددی پرداخت.

١٨٥٠-١٨٧٠ میلادی

چارلز جوزف مینارد (Charles Joseph Minard)، مهندس عمران فرانسوی، برای توضیح آمارهای جغرافیایی از ترکیب نقشه‌ها با نمودارهای جریان (Flow Chart) استفاده نمود. یکی از مشهورترین دیداری‌سازی داده‌ها او، علل ناکامی ناپلئون در حمله به روسیه است. او مجموعه ای از داده‌های پیچیده (موقعیت، مسیر حرکت، شکست سربازان و وضعیت آب و هوا) یک دوره را در یک اینفوگرافیک به نمایش در آورد.

١٨٥٧ میلادی

فلورانس نایتینگل (Florence Nightingale)، پرستار انگلیسی، با ترکیب نمودار انباشته ای (Stacked Bar) و نمودار دایره ای به تشریح تلفات و علل مرگ‎و‎میر سربازان در جنگ کریمه پرداخت. او به کمک این اینفوگرافیک توانست ملکه ویکوریا را برای بهبود وضعیت بیمارستان‌های ارتش متقاعد نماید.

١٩٣٠ – ١٩٤٠ میلادی

زبان تصویری ایزوتایپ (Isotype) طلایه دار دوران مدرن بود. یک شیوه ارتباط بصری که توسط اتو نویرات (Otto Neurath)، فیلسوف اتریشی توسعه یافت و برای آموزش ایده‌ها و مفاهیم از آیکون و تصاویر از آن استفاده می‌شد.

١٩٧٠-١٩٩٠ میلادی

اینفوگرافیک ها به یک جریان اصلی و محبوب در میان نشریات تبدیل شدند. نشریاتی چون The Sunday Times, Time Magazine, USA Today از اینفوگرافیک ها برای ساده تر کردن اطلاعات و بالا بردن درک مسائل پیچیده استفاده کردند.

١٩٧٥ میلادی

ادوارد تافتی (Edward Tufte)، آماردان و مجسمه‌ساز اهل ایالات متحده آمریکا، پدر دیداری‌سازی داده‌ها به شیوه امروزی است. او با برگزاری چند سمینار و نگارش چند کتاب در زمینه طراحی اطلاعات (information design) از پیشگامان اینفوگرافیک‎ها و دیداری‌سازی داده‌ها است.

٢٠٠٠ تا امروز

با گسترش روز افزون اینترنت و رسانه‌های مجازی، اینفوگرافیک‌ها بصورت گسترده ای در فضای وب استفاده می‌شوند. استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای باعث شد تا اینفوگرافیک‌ها با سرعت بیشتر و تکنیک‌های گوناگونی طراحی شوند.

انواع اینفوگرافیک ها

اینفوگرافیک ها بر اساس شیوه پیاده سازی به چهار دسته اصلی طبقه بندی می‌شوند: ایستا (Static)، پویا (Dynamic)، تعاملی (Interactive) و فیزیکی (Physical).

کاربردهای اینفوگرافیک

استفاده از اینفوگرافیک‌ها باعث می‌شود تا مخاطبان حجم قابل توجهی از داده‌ها و اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی در قالب یک تصویر دریافت کند و آن را تا مدت‌ها در خاطر بسپارد. از اینفوگرافیک ها می‌توان در حوزه‌های گوناگونی بهره برد.

استفاده از اینفوگرافیک‌ها به عنوان ابزارهای رهگیری، رزومه یا سوابق افراد، گزارش‌ها و کاربرگ‌ها، خبر و اطلاع‌رسانی، تبلیغات، معرفی و ارائه، یادگیری و آموزش تنها بخشی از کاربردهای آن‌ها است.

منابع:

1. Merieb, E. N. & Hoehn, K. (2007). Human Anatomy & Physiology 7th Edition, Pearson International Edition

2. Mark Smiciklas (2012). The Power of Infographics: Using Pictures to Communicate and Connect with Your Audience. QUE BIZ-TECH

3. Jennifer George-Palilonis (2006). A Practical Guide to Graphics Reporting: Information Graphics for Print, Web & Broadcast. Focal Press

4. Heer, J., Bostock, M., & Ogievetsky, V. (2010). A tour through the visualization zoo. Communications of the ACM

5. Venkatesh Rajamanickam (2005). Infographics Seminar Handout. National Institute Of Design Ahmedabad

6. www.visual.ly/history-of-infographics

7. www.rc.majlis.ir/fa/law/show/796638

8. www.persianacademy.ir/fa/word