سومین دوره برنامه بین المللی “Tehran Service Jam 2014” برگزار می گردد.
این برنامه بخشی از برنامه بین المللی Global Service Jam 2014 است، که توسط پایگاه اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی و با حمایت دانشگاه های علم و صنعت، هنر تهران و الزهرا برگزار می گردد. این برنامه محملی آزادتر از محیط تحصیلی و کاری با شرایطی برای تجربه طراحی خدمات در گروه هایی که با توجه به علاقمندی ها تشکیل شده است، می باشد و به صورت همزمان در بیش از 100 شهر دنیا برگزار شده و شرایطی را فراهم می کند تا علاقمندان در یک کار تیمی سریع در دو روز تجربه ای از طراحی خدمات، در کنار هم داشته باشند.
طراحی خدمات چیست؟
طراحی خدمات به صورت کلی استفاده از طرز فکر و مهارت های کلیدی طراحی برای یافتن راه حلی در بهینه سازی یا ابداع خدمات جدید است. به صورت جزئی تر طراحی خدمات رشته ای است که تلاش می کند تا خدمتی جدید به وجود آورد یا خدمات موجود را بهینه سازد تا برای مشتریان مفید (Useful) قابل استفاده (Usable)، دلخواه (Desirable) و برای سازمان ها کارآمد (Efficient) و کارگر(Effective) و متمایز (Distinctive) باشد.
طراحی خدمات زمینه ای چند رشته ای دارد و حوزه های در حال تعامل در آن بسیار بیشتر از طراحی محصولات است زیرا حوزه های طراحی محصول را شامل شده و جدای از آنها در حوزه های مدیریت سازمان، طراحی تجربه، طراحی تعامل، بازاریابی خدمات، روانشناسی رفتاری، قومیت شناسی، مدیریت فرآیندها، برنامه ریزی ارتباطات نیز وارد می شود.
در اینجا توجه به یک نکته بسیار حائز اهمیت است؛ یک طراح با وجود نیاز به مطلع بودن از اصول و قابلیت های رشته های ذکر شده، نمی تواند به تمامی این رشته های علمی و تخصصی تسلط کامل داشته باشد، پس مهمترین مهارت طراح خدمات، کار گروهی با ذینفعان و با تیم طراحی است. استفاده از تفکر طراحی در زمینه ای چند رشته ای و در تعامل گسترده با افراد مختلف چه در سازمان، چه به عنوان کاربر بالقوه یا بالفعل و چه با اعضای تیم طراحی باید مؤثر و مفید صورت بگیرد تا بتواند به درستی مدیریت شده و به نتیجه مطلوب ختم شود.
JAM چیست؟
این برنامه را می توان همانند جمع شدن نوازندگان برای بداهه نوازی در کنار هم، جمع شدن برنامه نویسان برای ایجاد یک نرم افزار یا کارآفرینان برای ایجاد یک کسب و کار جدید دانست. این برنامه همانند جمع های دیگر برای ایجاد یک ارزش جدید است که بر اساس اصول خود برگزار می شود:
1. صحبت نکنید، فقط انجام دهید.
2. سریع کار کنید و عاشق پروتوتایپ های خودتان نباشید.
3. هیچ تیم و ایده ی از پیش تعیین شده ای داخل نیاورید. تیم ها و ایده ها در جریان برنامه شکل می گیرند.
4. با ایده ها بازی کنید، ایده های یکدیگر را خوب بشنوید.
5. اجازه دهید که ایده ها زود پرورده شوند و در این فرآیند زودتر شکست بخورند.
6. سعی کنید با کاربران واقعی طراحی مشارکتی انجام دهید.
7. بیاموزید چگونه بر اساس ایده دیگران چیزی بسازید، خروجی کار نسبت به کار گروهی در جایگاه دوم قرار دارد.
چهارسال پیش این برنامه با ایده آقایان “مارکوس هورمس” (Markus Hormess) و “آدام لارنس”(Adam Lawrence) از گروه طراحی “کار-بازی-تجربه” (Work•Play•Experience) و همیاری تعدادی از علاقمندان به طراحی خدمات در کشورهای مختلف آغاز گردید و تا کنون نیز ادامه یافته است. این برنامه توانسته است جایزه مهم سایت Core77 را در زمینه طراحی خدمات کسب نماید.
این برنامه از سال 2012 در تهران با همت پایگاه اطلاع رسانی گزارشگر طراحی صنعتی برگزار شده است. سال گذشته برنامه تهران به عنوان بزرگترین جم دنیا از نظر تعداد شرکت کنندگان معرفی گردید.
امسال تهران برای سومین سال پس از برگزاری موفق دو دوره این برنامه در سالهای 90 و 91 به عنوان نماینده ایران، در این برنامه جهانی شرکت خواهد کرد تا طراحی خدمات بیش از پیش در کشور معرفی شده و علاقه مندان با انجام یک پروژه عملی، درطول دو روز با مبانی طراحی خدمات و تعدادی از ابزارهایی که توسط مسئولین گروه ها تعیین می شود آشنا شوند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به وب سایت www.idreporter.com مراجعه و یا باشماره تلفن 88967822 تماس حاصل نمایید.