امروزه با توجه به سرعت بالاي انتقال اطلاعات به كارگيري ابزارهاي مناسب اطلاع رساني براي انتقال پيام به مخاطبان يك ضرورت انكارناپذير است. سازمان ها ملزم به ارسال اطلاعات از طريق ابزار مناسب اطلاع رساني هستند اما آن چه در اين ميان مورد توجه و اهميت قرار مي گيرد اين است كه چه نوع اطلاعاتي از طريق چه رسانه اي و به چه شكلي به مخاطب ارايه شود تا علاوه بر سرعت انتقال پيام تاثيرگذارتر ،جذاب تر و ماندگارتر در ذهن گيرندگان پيام باشد. در حال حاضر از ميان ابزار و شيوه هاي نوين براي اطلاع رساني، اينفوگراف ها يا همان گرافيك هاي اطلاع رسان كه به منظور اطلاع رساني، انتقال سريع پيام به مخاطب جهت معرفي محصولات و خدمات، تبليغات و بازاريابي مورد استفاده قرار مي گيرند،توجه كارشناسان را به خود جلب كرده است.
در همين ارتباط يكي از سايت هايي كه به طور تخصصي وارد اين حوزه شده است و مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفته است وب سايت اينفوگرافيك است كه به عنوان نخستين و تنها مرجع تخصصي اينفوگرافيك به زبان فارسي از سال ۱۳۹۰ در زمينه توليد و انتشار اينفوگرافيكهاي فارسي فعاليت ميكند .
متن مصاحبه وب سایت کاوشگران روابط عمومی با آقاي منصور ميرطاهري مدير سايت اينفوگرافيك و موسس دپارتمان تحقيق و توسعه را در ادامه ملاحظه مي فرماييد:
اينفوگرافيك يا گرافيك هاي اطلاع رسان چيستند و در دنياي امروز چه كاربردهايي دارند؟
اينفوگرافيك ها يا گرافيكهاي اطلاع رسان نمايشگران تصويري اطلاعات و دادهها هستند.اين نگارهها در جاهايي كه نياز به توضيح ساده و يا سريع دادهها است، استفاده ميشوند.
استفاده از گرافيكهاي اطلاع رسان باعث ميشود بيننده با نگاهي كوتاه حجم قابل توجهي از اطلاعات را كه شكل نوشتاري آن ممكن است مقاله بلند بالايي را تشكيل دهد، به سادگي از طريق بصري دريافت كند و حتي آن را به خاطر بسپارد.
اولين اينفوگرافيك ها را مي توان در نگاره هاي داخل غار انسان هاي نخستين يافت. با گذشت زمان و پيشرفت بشر ، اينفوگرافيك ها جنبه علمي تر و كاربردي تري به خود گرفتند به گونه اي كه اواخر سال 1400 ميلادي لئوناردو داوينچي براي بيان ايده ها و تشريح مسايل علمي خود از اينفوگرافيك استفاده نمود. يكي از نخستين اينفوگرافيك هاي مدرن و كاربردي ، در كتاب اطلس سياسي و تجاري ويليام سيلوستر مورد استفاده قرارگرفت. اين كتاب توسط هيستوگرامها و چارتهاي ميلهاي، اقتصاد انگلستان قرن 18 را توضيح داده بود.
مغز ما علاقه زيادي به تحليل و ذخيره اطلاعات به صورت بصري دارد. حتي ارتباط ميان اشيا و اطلاعات را به شكل بصري ذخيره ميكند نه لغوي. براي مثال به سه لغت مداد، تلفن و تلويزيون فكر كنيد- چه چيز اول به ذهنتان ميآيد؟ آيا به حروف تشكيل دهنده اين لغات فكر ميكنيد يا به شكل فيزيكي آنها؟ پس همانطور كه مشاهده ميكنيد درك و يادگيري صورت فيزيكي و بصري داده ها و اطلاعات براي مغز ما به مراتب آسانتر از فهم شكل نوشتاري آن ها است.
لطفا به عنوان مدير سايت اينفوگرافيك بفرماييد اين تيم كار خود را از چه زماني و با چه انگيزه و هدفي آغاز نموده است و تا كنون به چه موفقيت هايي دست يافته است؟
تيم تخصصي اينفوگرافيك، با بهره جستن از افراد متخصص در زمينه هاي كامپيوتر، برنامه نويسي ، تحليل داده ، گرافيك و همچنين تسلط بر چند زبان زنده دنيا، در زمينه آموزش، مشاوره، طراحي و پياده سازي اينفوگرافيك هاي ايستا – پويا – تعاملي (تحت وب)، گزارش هاي دوره اي و سالانه حرفه اي ، ارائه ابزار هاي متفاوت ارائه مطلب و همچنين برگزاري سمينارها و كنفرانس هاي تخصصي در زمينه تصوير سازي داده ها فعاليت مي نمايد.
اين تيم جهت آشنايي و اطلاع رساني عمومي، اقدام به راه اندازي وب سايت اينفوگرافيك در تاريخ 15 فروردين سال 1390 نموده است؛ اين وب سايت به عنوان نخستين و تنها مرجع تخصصي اينفوگرافيك به زبان فارسي در مدتي كه راه اندازي شده است، با استقبال خوبي از جانب علاقه مندان مواجه شده است.
از افتخارات اين وب سايت مي توان به سايت برگزيده بخش فرهنگ و هنر (از نگاه كاربران) و كانديداي بهترين ايده سال و بهترين وب سايت هنري و انگليسي در چهارمين و پنجمين چشنواره وب ايران و همچنين نامزد نشان سرآمد ششمين جشنواره رسانه هاي ديجيتال در بخش پايگاه هاي اينترنتي و رسانه هاي بر خط اشاره كرد.
به نظر شما چرا بايد از اينفوگرافيك به عنوان ابزار جديد اطلاع رساني استفاده كرد؟ آيا تخصصي خاصي براي يادگيري گرافيك هاي اطلاع رسان وجود دارد؟
يك ارائه متفاوت، انتقال مفاهيم در كوتاه ترين زمان، يك شيوه تاثيرگذار،انتقال مفاهيم پيچيده در قالبي ساده از مهم ترين ويژگي هاي اينفوگراف ها هستند و براي يادگيري گرافيك هاي اطلاع رسان تخصص اول مستند سازي، خلاصه سازي، آناليز و تحليل اطلاعات، تخصص دوم، ايده پردازي و خلاقيت و تخصص سوم نيز طراحي و گرافيست بودن مي باشد.
چرا به تازگي استفاده از گرافيك هاي اطلاع رسان با استقبال خوبي مواجه شده است؟
به نظر مي رسد سازگاري با نيازهاي جديد، سرعت بالاي توليد و به روز شدن داده ها و اطلاعات، تاثير و ماندگاري بيشتر در ذهن مخاطب با در نظر گرفتن كم ترين اتلاف وقت ممكن از جمله دلايلي مي باشد كه موجب شده گرافيك هاي اطلاع رسان مورداستقبال قرار گيرند.
به نظر شما گرافيك هاي اطلاع رسان چه كاربردي در روابط عمومي ها و كارهاي تبليغات و بازاريابي دارند؟
از آن جايي كه روابط عمومي ها و بازارياب ها نياز دارند تا در كوتاه ترين زمان، بيشترين اطلاعات را در يك موضوع خاص به بهترين و ساده ترين شكل ممكن، ارائه و به مخاطب انتقال دهند و همچنين مي خواهند به گونه اي متفاوت و تاثيرگذار، داده هاي خود را نمايش دهند، از اين رو اينفوگرافيك ها مي توانند به آن ها كمك زيادي نمايند.
امروزه قطع و كيفيت چاپ، عنوان ژورناليستي و حتي قيمت به اندازه يك تصوير تاثيرگذار، مخاطبان اخبار و رسانه ها را جذب نمي نمايد. از اين رو استفاده از تكنيك اينفوگرافيك به همراه كمي خلاقيت و ايده پردازي در حفظ و افزايش مخاطبان و همچنين انتقال سريع و صحيح پيام موثر خواهد بود.
در حال حاضر گزارش هاي عملكرد و ساليانه، معرفي محصولات و خدمات جزو بيشترين سفارش از جانب سازمان ها براي ارايه به صورت اينفوگرافيك مي باشند .
چشم انداز شما براي آينده گرافيك هاي اطلاع رسان چيست؟
90درصد اطلاعات از طريق قوه بينايي به مغز منتقل مي شوند و طبق آخرين آمار در هر روز يك درصد به توليد اينفوگرافيك در دنيا افزوده مي شود. در موتور جستجوي گوگل تقريبا 53 ميليون و 900 هزار صفحه ( 53,900,000 ) نتيجه براي واژه infographic يافت مي شود و براي واژه اينفوگرافيك تقريبا 362 هزار (362,000) نتيجه يافت مي شود. در نتيجه اينفوگرافيك رسانه آينده است، پس بايد از هم اكنون به فكر باشيم. در پايان لازم به توضيح است كه به ياري خداوند متعال در نيمه دوم امسال دومين جشنواره اينفوگرافيك فارسي را برگزار خواهيم نمود. در اين راستا از كليه هنرمندان و علاقه مندان به اين هنر ، دعوت مي شود تا با شركت در اين جشنواره گامي در راستاي گسترش و بومي كردن اين هنر و همچنين ارتقاي سطح كيفي آثار طراحان كشور عزيزمان ايران بر دارند.