از بيش از 100 سال پيش كه نخستين خودرو با سروصداي فراوان و گرد و خاك بسيار وارد ايران شد تا امروز كه چندين نوع اتومبيل رنگارنگ در ايران توليد میشود، فرهنگ زندگي روزمره مردم بشدت تحت تاثير اين پديده چهارچرخ قرار داشته است. نوروز اما به دليل فراغتي كه از پي تعطيلات آن به دست ميآيد، بشدت متاثر از فرهنگ خودروسواري بوده و هست. مخصوصا در سالهاي اخير كه اگر در خانه بمانيد و بخواهيد پذيراي ديد و بازديدهاي نوروزي باشيد شايد هزينههاي هنگفتي را متحمل شويد. پس چه بهتر كه باربند را ببنديد و دست اهل و عيال را بگيريد و بزنيد به دل جاده؛ اما بگذاريد نگاهي بيندازيم به اين تاريخ 100 ساله خودرو در ايران و ببينيم كه پدران ما براي سفرهاي نوروزي چه انتخاب هاي ساخت ايراني در دسترس داشته اند.
این اینفوگرافیک نگاهي دارد به تاريخ 100 ساله خودرو در ايران .
6 دیدگاه ها
بسیار جالب بود اما به نظر من یه سری کار جالب تر هم می شد کرد که کار رو خیلی خاص تر می کرد مثلا مسیر تکامل رو بصورت آسفالت و سال های تکامل رو بر روی تابلوهای کنار جاده ای نوشت . جالب بود
salam:good
آریا شاهین رو فراموش کردید
مهرداد,
بله ، قطعا نمی شد به تمامی ماشین های این صد سال اشاره کرد و در این طرح سعی شده است مهمترین و تاثیرگذارترین آنها معرفی شود .
پیکان تحت لیسانس گروه صنعتی روتس انگلستان بود نه تالبوت و تالبوت یکی از برندهای غیر فعال زیر مجموعه روتس در دهه 60 بود و هیچگاه پیکان با برند تالبوت در هیچ کشوری ساخته نشد !! بلکه با نام های هیلمن هانتر و سینگر ووگ و هامبر سپتر و.. ساخته می شد!
خودروی آبی رنگی هم که به عنوان ژیان 1347 معرفی شده _گوشه چپ پایین) سیتروئن 2CV هست و با سیتروئن دیان (همون ژیان) کمی تا قسمتی تفاوت داره و توی ایران هم هیچوقت تولید نشده!! پایین سمت راست هم ژیان پیکاپ به اسم ژیان دولوکس نوشته شده. اسم ژیان هم نه برای صدای موتور که بخاطر تشابه با اسم فرانسویش (دیان) گذاشتند. رنو 5 هم از سال 56 در سایپا تولید شد. در ضمن تنوع انتخاب خودرو بر خلاف این اینفوگرافیک در دهه 50 خیلی بالا بود !! از آمریکا و انگلیس و سوئد و آلمان و فرانسه و ایتالیا و ژاپن گرفته تا لادا از شوروی سابق !!! نه مثل الان فقط چینی و فرانسوی و نهایت کره ای !!
سلام و عرض ادب
تشکر از ارائه اطلاعات .
موفق و سلامت باشید