ممکن است تا به حال تعاریف مختلفی از داده ، اطلاعات ، ارائه و دانش شنیده باشید؛ هر کدام از این تعاریف به شیوه ای بیان شده اند . اما این بار با یک شیوه بسیار خلاقانه و جذاب به بیان این واژه ها می پردازیم.
تصویر فوق نمایشی خلاقانه از نوشته ها و توضیحات زیر می باشد .
DATA یا داده : به بخشی از اطلاعات مرتبط با هدف و موضوع تحقیق اطلاق میشود و چیز یا چیزهائی خامی هستند . داده ها فقط وجود دارند و چیزی فراتر از موجودیت ارائه نمی دهند . داده ها میتوانند در هر شکل و فرمی وجود داشته باشند، قابل مصرف و غیرقابل مصرف .داده ها شامل معنی و تعریفی از خود نمیباشند.
INFORMATION یا اطلاعات : اطلاعات به معنی تمام واقعیتها و گزارشهایی است که در منابع علمی وجود دارد و از داده ایست که در پروسه قرار گرفته است، این بخش قادراست که فقط پاسخگوی «چه کسی؟» «چه چیزی؟» و «چه زمانی؟» باشد . دادههایی است که دارای معنی، هدف و ارتباط باشد و مفهومی گستردهتر از Data است. اطلاعات دادههائی است که به آن از طریق ارتباطات رابطه ای معنی داده شده است این « معنی » می تواند سودمند باشد. اما در آن بایدی نیست.
PRESENTATION یا ارائه : مجموعه ای از اقدامات که نحوه نمایش اطلاعات را جذاب تر و مورد استفاده تر می کند و به تفهیم بهتر مسائل کمک می کند.
KNOWLEDGE یا دانش : اطلاعاتي سازماندهي و تجزيه و تحليلشده است كه ميتواند قابل درك و نيز كاربردي براي حل مساله و تصميمگيري باشد .به طور کلی نتیجه اطلاعات و داده ها که مورد پذیرش قرار گرفته است.
حالا خودتان قضاوت کنید ، دریافت معانی و شیوه نمایش واژه های ” داده ، اطلاعات ، ارائه و دانش ” از کدام طریق بهتر و جذاب تر بود؟ تصویر یا نوشته؟
10 دیدگاه ها
باسلام و خسته نباشید
تصاویر خیلی خوب بودند ولی وقتی در پیوند با متن قرار میگیرند قابل درک تر میشوند.
عالیه با اجازتون مطالب رو برداشتم تا توی کلاس درسی ارایه بدم
بسیار خوب است
سلام
فکر کنم کمی شکل های مربوط به دانش و اطلاعات نا مرتبط باشد،
شاید دستور ساخت اطلاعات، و خود کیک دانش می بود، بهتر بود.
عالی بود به ویژه برای تدریس به زبان ساده ، قابل فهم و جذات
بسیار عالی بود.
باتشکر فراوان
از تصاویر نمی شد توضیحات داده شده رو برداشت کرد
به نظر من اين تصاوير در تعاريف و ماهيت تناقض دارند:
1 روشهاي جمع آوري اطلاعات هميشه ارائه نيست . ( داده کاوي، بازيابي، سنجش و…. )
2 در شکل فوق دانش استفاده شده و از بين رفته ( کيک خورده شده ) ولي دانش از بين نمي رود و مي تواند در دانش نوين به عنوان اطلاعات به کار رود. در کل مثال مشکل دارد .
با سپاس
سلام، وقتتون بخیر
باتوجه به مطالعاتم مثالی که زدید مفهوم را اشتباه ارائه می کنه.
به نظرم به شکل زیر مطرح کنید، درست باشه:
داده: مواد مختلفی را داریم، مثل تخم مرغ، سیب، آرد، نمک، شیر، شکر و…
اطلاعات: به منظور هدف خاصی که کیک پختن هست میایم مواد را جدا می کنیم؛ مثلا شیر، آرد، تخم مرغ
دانش: در دانش هم دانستن مطرح هست و هم اقدام و عمل. در واقع در اینجا دانش مطرح می کنه که ابتدا ا لیتر شیر و2 پیمانه آرد رو مخلوط میکنیم و بعد 3تا تخم مرغ می زنیم و…میزاریم در دمای200 درجه به مدت 30 دقیقه بپزه.(یه وقت طبق دستور پخت من نپزید از خودم در اوردم 🙂
سلام و وقت بخیر
هدف آن بوده است که بسیار مختصر و مفید ارائه گردد، بدین منظور ممکن است به برخی از مفاهیم به خوبی و کامل پرداخته نشده باشد
موفق و سلامت باشید