بسیاری از طراحان ، علاقه مندان و سفارش دهندگان اینفوگرافیک ، می خواهند بدانند که کدام یک از اینفوگرافیک ها از لحاظ ساختار طراحی و فنی، خوب و کدام یک بد هستند؟ نمنونه های بسیار زیادی در سرتاسر اینترنت وجود دارد که هر روزه بر تعداد آنها افزوده می شود. آیا همه اینفوگرافیک ها خوب و کاربردی هستند؟ چه نکاتی را باید در طراحی اینفوگرافیک رعایت کرد تا یک اینفوگرافیک خوب داشته باشیم؟ جواب همه این پرسش ها و سوالات مهم دیگر را در بخش دوم این مقاله خواهید یافت .
بخش اول این مقاله را در اینجا ببینید .
هشت فاکتور یک اینفوگرافیک خوب – بخش دوم :
5. استفاده متناسب از متن
برخی از طراحان ، ممکن است به تصویر سازی بسیاری از عناصر بپردازند اما هنوز هم مایلند تا با حجم زیادی از متن به توضیح آن پبردازند در حالیکه یکی از مزایای اینفوگرافیک ها(گرافیک های اطلاع رسان) آن است که بیننده ،حجم زیادی از اطلاعات پیچیده را به سرعت و با سهولت دریافت نماید. برای نمونه در این اینفوگرافیک که بخوبی طراحی شده است ، از حجم بسیار بالای متنی برخوردار است و همچنین فاکتور شماره 4 (ابعاد متناسب) را رعایت نکرده است.
6. استفاده از نشان تجاری ساده
نشان تجاری شما در یک اینفوگرافیک ، نباید به عنوان تبلیغی برای شما محسوب شود تا از هدف اصلی خود که همان اطلاع رسانی همگانی است ، دور شود؛ البته توجه به این نکته ضروری است که متاسفانه بدلیل عدم رعایت قانون کپی رایت توسط برخی از افراد، سایت ها مجبور به استفاده از نشان تجاری خود به صورت واتر مارک(Watermark) می باشند . بطور کلی اینفوگرافیک های باید اهداف زیر را دنبال کنند :
– اطلاع رسانی و پوشش موضوعات مهم و جذاب مرتبط با محصولات یک سایت یا یک شرکت.
– ارائه اطلاعات به صورت موجز و شفاف ، به گونه ای که بتواند به مخاطب کمک کند.
– تحقق یک هدف خاص که همان آموزش مخاطبان ، چه به صورت جدی و چه به صورت طنز.
– معرفی و مطرح کردن نام تجاری و فعالیت های یک شرکت یا سایت در سطح گسترده.
همانطور که اشاره شد، نشان تجاری شما نباید فضای زیادی از اینفوگرافیک را اشغال کند ، چراکه تاثیرگذاری طرح را کم می کند و مخاطبان رغبتی به مشاهده ادامه طرح پیدا نمی کنند.
7. تطابق با موضوع سایت
این فاکتور مربوط به کسانی است در سایت خود از اینفوگرافیک استفاده می کنند.
امروزه استفاده از اینفوگرافیک ها در سایت های مختلف ، متداول شده است و می تواند بر جذابیت سایت بیافزاید و مطالب آن سایت را قابل فهم تر کند .حال باید به این نکته توجه کرد که قرار دادن یک اینفوگرافیک در سایت باید مرتبط با حیطه کاری و موضوع سایت باشد.
برای مثال یک سایت با موضوع دانشجویان و مسائل مربوط به تحصیل آنان را در نظر بگیرید؛ بر اساس موضوع این سایت ما باید شاهد مطالب دانشگاهی و آموزشی و اینفوگرافیک های مرتبط با این موضوعات باشیم در حالیکه این سایت اینفوگرافیک های با موضوعات متفرقه نظیر سیاست ، اقتصاد ، سرگرمی ، بازی های رایانه ای و … را در سایت قرار می دهد. به عبارت دیگر ، اینفوگرافیک های خوب آنهایی هستند که مرتبط با فعالیت و موضوع باشند.
رعایت این نکته علاوه بر اینکه به سایت شما کمک می کند تا از هرزنامه های تجاری به دور بمانید ، باعث جامعیت و اصالت سایت شما می شود.
8. القا مفهوم به مخاطب
اغلب اینفوگرافیک هایی که حاوی مطالب پیچیده و جدید هستند ، نیازمند القا مفهوم به مخاطب خود هستند .القا مفهوم بدین معناست که مخاطب پس از مشاهده اینفوگرافیک ، موضوع را به خوبی دریابد و هیچ جای شک و شبه ای برای وی باقی نماند.
به عنوان مثال ، امروزه اینفوگرافیک های زیادی با موضوع جستجوگر ها (SEO) طراحی می شوند. اما چه چیزی یک طرح را از سایر طرح ها متمایز می سازد؟ جواب القا مفهوم به مخاطب است . یعنی این که اینفوگرافیک ، موضوعی را به ما بیاموزد که قبلا آن را نمی دانستیم و یا موضوعی را که از قبل می دانستیم را به صورتی ساده و روان تر به ما بفهماند .
در این اینفوگرافیک که به موضوع جستجوگر ها می پردازد ، حجم زیادی از داده ها بصورت فشرده و متناسب ارائه شده است ؛ می توان گفت که مفهوم به خوبی به مخاطب القا می شود .
مترجم: سایت اینفوگرافیک
هشت فاکتور یک اینفوگرافیک خوب – بخش دوم
پست قبلی
1 دیدگاه
باتشکر لطف می کنید در این زمینه چند کتاب معرفی نمایید