اصولاً به خطوطي که سرعت مجاز سير ناوگان بر روي آن افزون بر 200 کيلومتر بر ساعت باشد، خطوط پُرسرعت اطلاق مي شود گرچه در حال حاضر اين سرعت هر روزه در حال افزايش است. عمر خطوط پُرسرعت اکنون از مرز 42 سال ميگذرد. هر چند از افتتاح اولين خط در سال 1964 به نام شين کانسن (Shinkansen) تا فراگير شدن آن در سال 1981 با عنوان TGV در فرانسه مدت نسبتاً طولاني طي شده ولی در حال حاضر توسعه اين خطوط با سرعت جالب توجهي ادامه دارد. تنها در اروپا تا سال 2005 در مجموع 8996 کيلومتر از اين خطوط مورد بهرهبرداري قرارگرفته است.با اين که ژاپن به عنوان پيشرو اين صنعت با رکورد 1400 ميليارد (نفر- کيلومتر) جابجايي مسافر تا سال 1996 رکورددار عملکرد قطارهاي پُرسرعت بوده ولی وجود 600 دستگاه قطار با سرعت بيشتر از 250 کيلومتر در ساعت و افزون بر 470 دستگاه قطار تيلتينگ با سرعتي مابين 160 تا 250 کيلومتر در ساعت در اروپا نشان از عزم جدي قاره سبز در توسعه خطوط پُرسرعت خود دارد.راه آهن پرسرعت اصفهان-تهران به عنوان نخستین راه آهن پُرسرعت کشور توسط شرکت آرتین پویان در حال اجرا و بهره برداری است. هم اکنون شش ماه از زمان اجرای این پروژه که زمان اجرای آن چهار سال براورد شده می گذرد و امید این می رود با اجرای کامل و به موقع این پروژه، شاهد تحول شگرف در عرصه حمل و نقل کشور و اقتصاد منطقه باشیم.
طراح : محمد احتشامی
منبع : آرتین پویان