زمان آن فرا رسیده است که باور کنیم میانگین میزان حافظه ما از یک ماهی هم کوتاه تر شده است بطوریکه در این دو دهه اخیر از 12 ثانیه در سال 2000 به 8 ثانیه در سال 2013 کاهش یافته، درصورتی که ماهی در 9 ثانیه باقی مانده است.
امروزه در محیط رقابتی کسب و کار، شکستن موانع ورود، به دست آوردن منافع و جلب توجه مشتریان ، کاری بس دشوار است و تنها راه درخشیدن در کسب و کار خود، نوآوری، یکتایی و خلاق بودن است که اینفوگرافیک یکی از راه های سریع برای رسیدن به این هدف است.
مردم در جستجوهای اینترنتی خود به دنبال چه هستند؟
- %17 از بازدیدکنندگان، کمتر از 4 ثانیه برای دیدن یک صفحه وقت صرف می کنند.
- %4 از بازدیدکنندگان، بیش از10 دقیقه برای دیدن یک صفحه وقت صرف می کنند.
- %49 از بازدیدکنندگان، 111 کلمه و یا کمتر از آن را در صفحات اینترنتی مطالعه می کنند.
- %28 از بازدیدکنندگان، میانگین 593 کلمه را در صفحات اینترنتی مطالعه می کنند.
- 4/4 ثانیه زمانی است که بازدیدکنندگان برای مطالعه هر 100 کلمه اضافی صرف میکنند.
اگر محتوای ما
1. توجه بازدیدکننده را سریع جلب نکند،
2. به راحتی و آسانی و در مدت زمان کوتاه نتوان آن را تحلیل کرد،
دچار مشکل می شویم.
افراد به سمت چیزهایی که جالب و جذاب باشند، کشیده میشوند. وب سایت های تعاملی 2.0 با رنگ بندی روشن احتمال بیشتری برای جلب توجه بازدیدکنندگان نسبت به وب سایتهای مبتنی بر متن ، با تعداد عکس کم و رنگ بندی سرد و کسل کننده دارند.
بازدیدکنندگان چه میخواهند؟
تصور کنید در حال مشاهده اینفوگرافیکی با محتوای « راهنمای استفاده از ابزاری » که به صورت منظم طراحی گردیده است باشید و در مقابل آن درحال مطالعه یک مقاله ای طولانی هستید که تمام حواس خود را برای استخراج مطالب مفید و مهم آن جمع کرده اید. برای مثال سایت ویکی پدیا را فرض کنید که می توان مطالب مفید را با صرف وقت بسیار زیاد از آن استخراج نمود.
و همچنین همه ما به دنبال اطلاعات تخصصی در رابطه با موضوع دلخواهمان در اینترنت بوده ایم که در نهایت با صفحاتی گیج کننده و کلماتی نا مفهوم و غیر مرتبط مواجه شده ایم. در اینجاست که اهمیت زیبایی و سادگی اینفوگرافیک را درک میکنیم.
چرا اینفوگرافیک برای سایت ما خوب است؟
به خواننده توانایی فهم راحت تر و آسان را میدهد.
وظیفه اینفوگرافیک این است که اطلاعات پیچیده را برای خواننده آسان و قابل درک کند.
شبکه های اجتماعی، بهترین دوست:
به راحتی میتوان در شبکه های اجتماعی پست گذاشت و آنها را انتشار داد. شما می توانید به اینفوگرافیک خود لوگو و یا لینک مربوط به سایت خود را اضافه کرده و در شبکه های اجتماعی مثل پینترست و اینستاگرام بارگذاری نمایید و یا بخشی از اینفوگرافیک خود را در فیسبوک ، تویتر و یا گوگل پلاس بعنوان تبلیغات به اشتراک گذاشته که به سایت شما لینک شده باشد.
سایت خود را جذاب کنید
وجود اینفوگرافیکهای جذاب در وب سایتتان باعث می شود که بازدیدکنندگان سایت شما هرچند وقت یکبار برای دیدن اینفوگرافیک های جدید و جالب به سایت شما سر بزنند.
وب سایت هایی که در حال حاضر از اینفوگرافیک استفاده می کنند 12% میانگین تعداد بازدیدکنندگان آنها نسبت به وب سایت هایی که استفاده نمی کنند بیشتر است.
دنبال کردن اینفوگرافیک ها بسیار جذاب تر و آسان تر از متن ها است.
به راحتی می توانید مجموعه ای از اینفوگرافیک ها را در سایت نخستین مرجع تخصصی اینفوگرافیک به زبان فارسی ملاحظه کنید و متوجه تاثیرگذار بودن اینفوگرافیک باشید.
حتی موضوعاتی را که شما علاقه ی چندانی به آن ندارید، می توانید با ارائه ای متفاوت، جذاب کنید.
چگونه اینفوگرافیک بسازیم:
با استفاده از مجموعه ابزار طراحی اینفوگرافیک می توانید برای خود اینفوگرافیک بسازید.
- طرح ها و گرافیک های آماده می توانند در طراحی اینفوگرافیک شما مفید باشند.
- نرم افزارهای گرافیکی آماده نیز با گرفتن داده ها می توانند به راحتی نمودارهای مورد نظر شما را بعنوان خروجی نمایش دهند.
اگر شما قبلا تلاشی برای ساخت اینفوگرافیک نکرده اید، امروز شروع کنید. شما از راحتی این کار شگفت زده می شوید و بسیار شگفت زده تر خواهید شد زمانی که آن را در وب سایت خود بارگذاری نمایید.
چگونه اینفوگرافیک خود را به سرعت انجام دهیم:
اینفوگرافیک خود را تقسیم بندی کنید.
متن و اطلاعات خود را به قسمت های کوچک تقسیم کنید. به عنوان مثال دو اینفوگرافیک زیر داده های زیادی را با تصاویر کنار هم قرار داده است و مطالب را جذاب و قابل خواندن کرده است.
با رنگ ها و تصاویر بازی کنید:
قسمت های مختلف اینفوگرافیک خود را با عکس های جذاب کنار هم قرار دهید. رنگ ها و نگاره هایی را انتخاب کنید که باعث زیبا و برجسته شدن اینفوگرافیک شما شود.
جنبه بصری اینفوگرافیک، عاملی است که باعث برجسته شدن اینفوگرافیک شما برای خواننده و مشتریان می شود.
با توجه به چگونگی طراحی اینفوگرافیک، شما می توانید مقادیر زیادی از متن ها و اطلاعات را با هم ترکیب(میکس) کنید اما اضافه کردن رنگ ها و بصری سازی آنها باعث بیشتر شدن جذابیت آن نسبت به پست های سنتی می شود.
همچنین نوع دیگری اینفوگرافیک با بصری سازی قوی تر و متن های کمتر وجود دارد.
ضرب المثلی خارجی می گوید : « یک تصویر ارزش هزار کلمه را دارد.» و این واقعیت در اینفوگرافیک بسیار نمایان است.
چطور و کجا:
اینفوگرافیک تقریبا برای تمام وب سایت ها مورد استفاده است.
برای مثال در کسب و کار: می تواند نشان دهنده ویژگی های یک محصول و یا مزایای خدمات ارائه شده ی شما باشد.
وبلاگ نویسان متوجه شده اند که اینفوگرافیک ها باعث منحصر به فرد و جذاب شدن پست هایشان می شود و از آن می توان برای بصری سازی هر نوع نوشته ای استفاده کرد.
پــــــس سعی کنید که امروز آن را تست کنید و شاهد افزایش تعداد بازدیدکنندگان[ترافیک] و نظرات آنها نسبت به وب سایت خود باشید.
6 دیدگاه ها
خیلی جالب بود ممنون
با تشکر مطلب خوبی بود
بسیار کارامد ممنون
مطلب خوبی بود با تشکر
این یک مصاحبه می ارزید به مابقی-خیلی پر محتوا بود ممنون
سلام. ممنون از اظهار لطف تان. مشتاقانه پذیرای انتقادات و پیشنهادات تان هستیم . . .